Siirry pääsisältöön

Liikunnan valintakokeet - liikuntatestit+opetustuokio

Oon aiemmin kirjoitellut postauksia liikunnalla opiskelusta ja nyt ajankohtaisena olevista valintakokeista. Lupasin ensimmäisestä vaiheesta kertovassa postauksessa kirjoitella myöhemmin toisesta vaiheesta, joten tässä se odotettu postaus nyt tulee :) 

Ensimmäiseen vaiheeseen kuuluu siis kirjallinen koe ja toiseen vaiheeseen liikuntatestit+opetustuokio (+ liikuntabiologian pääainehakijoilla haastattelu). Jokainen, joka on ensimmäisestä vaiheesta päässyt läpi, on saanut hyväksymiskirjeen toiseen vaiheeseen. Kirjeen mukana on kerrottu liikuntatestien lajisisällöistä ja muistaakseni myös opetustuokioista. Tuo pieni vihkonen kertoo to-del-la paljon siitä, mitä teiltä vaaditaan. Lukekaa se hyvin, opetelkaa siinä mainitut asiat vielä paremmin.

Kirjoitan tätä nyt omien pääsykokeiden pohjalta (kesä 2012), joten muutoksia tämän vuoden valintakokeisiin verrattuna voi hyvinkin olla.

Liikuntatestien sisältö:
- Perusliikunta
- Rullahiihto
- Luistelu
- Palloilu
- Rytmiikka
- Voimistelu
- Uinti
- Opetustuokio

Perusliikunta
Tarkoittaa käytännössä yleisurheilua. Heitot, hypyt, työnnöt, juoksut. Meillä oli työntölaji  ja hyppylaji.

Rullahiihto
Suoritetaan rullasuksilla hipposhallin tartanilla. Tämä laji on varmasti useimmille oudoin, joten kannattaa treenata. Yksi lajeista, joka erottelee porukkaa todella selkeästi. Kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti perinteisen tekniikoihin.

Luistelu
Toinen porukan erottelija. Jos et ole käynyt jäällä maailman aikoihin: nyt kannattaa käydä ja harjoitella. Jos jäälle pääsyyn ei ole mahdollisuutta, niin rullaluistelemalla saa kyllä jonkinlaista tuntumaa. Harjoittele perustekniikoita: luistelua eteen ja taakse, jarrutuksia, sirklausta, sisä- ja ulkoterien käyttöä.

Palloilu
Palloiluosioon kuuluu monta lajia. Meillä oli lentopallo, pesäpallo, jalkapallo ja koripallo. Näissäkin huomio kiinnittyy perustekniikoihin sekä pelissä toimimiseen. Lentopallossa hiha- ja sormilyönti, pesäpallossa heitto ja kiinniotto, jalkapallossa kuljettaminen ja syöttäminen ja koripallossa pelaaminen.

Rytmiikka
Tytöillä kolme eri osiota: vartalon liikkeet, hypyt ja rytminen osuus. Tärkeintä näissä on rytmisyys, liikkeen sulavuus ja jatkuvuus sekä tietenkin oikeiden liikkeiden suorittaminen. Jotkut liikkeet näytetään, mutta ne pitää itse opetella. Jotkut liikkeet käydään yhdessä läpi. Poikien osuuksista en sen tarkemmin tiedä, mutta perus rytmissä liikkumista ja erilaisia askelsarjoja on luultavasti odotettavissa.

Voimistelu
En tarkalleen muista kulkiko tämä osio voimistelu vai telinevoimistelu nimellä... vai jollakin muulla nimellä. Kuitenkin. Tähän osioon kuuluu ennalta kerrottuja liikkeitä, kuten kärrynpyörä, puolivoltti, kieppi ja kippi. Nämä liikkeet ovat liitettyinä telinerataan, jossa on lisäksi muita tasapainoa, liikkuvuutta ja koordinaatiota vaativia liikkeitä.

Uinti
Jälleen kerran perustekniikat. Rintauinti, selkäuinti ja krooliuinti. Erityishuomiota rintauinnin potkuihin ja kroolin käsivetoihin. Myös sukeltamista saattaa olla, joten sitäkin kannattaa harjoitella. Meillä oli rinta- ja krooliuintia.

Opetustuokio
Opetusosiossa jokainen opettaa vuorollaan laatikosta nostamansa aiheen. Aihe-esimerkkejä on kerrottu vihkosessa (ainakin meillä oli). Opetettavaksi saattaa tulla esimerkiksi jokin tanssilaji, jonkin palloilulajin perustekniikka tai vaikkapa nopeutta/koordinaatiota/rytmikykyä kehittävä harjoite. Mun tehtävänä oli opettaa hyppynarulla pariliikkeitä. En muista tarkalleen mitä instruktiossa luki, mutta jotakin hyppynaruun liittyvää kuitenkin :) Tässä osiossa kannattaa kiinnittää huomiota ryhmän hallintaan, ohjeistukseen ja iunstruktion noudattamiseen. Opetuksen suunnitteluun oli aikaa sen verran kuin edellisen opetus kesti eli muistaakseni n. 5-7min. Opetustuokiosta saa paljon pisteitä yksittäisiin lajiosioihin verrattuna, joten tähän kannattaa panostaa! Mikäli eteen tulee sellainen instruktio, josta et tiedä hölkäsen pöläystä:  improvisaatio ja heittäytyminen on tärkeintä :)


kuvat


Tällaisella sisällöllä suurin piirtein mentiin viime vuonna. Kuten aikaisemmin sanoinkin, asiat ja osiot ovat saattaneet muuttua, joten se kirjeen mukana tullut vihkonen on teidän raamattunne seuraavat pari viikkoa.  Valintakoepäivästä sen verran, että teitä tarkaillaan koko ajan. Positiivinen mieli, innokkuus ja ahkeruus kannattaa pitää mielessä koko pitkän päivän ajan! Aikataulu on tiukka, mutta sitä se tulee olemaan myös opinnoissa :) Tsemppiä kaikille harjoitteluun ja kysykää ihmeessä, jos jokin asia jäi mietityttämään! Tarkemmat ja laajemmat kysymykset toivoisin mielellään sähköpostiin: marjuttt@hotmail.com


-Marjut

Kommentit

  1. Harmittaa, kun olisin kiinnostunut liikuntatieteelliseen hakemaan, mutta mun pääsykokeet tyssäis tohon uintiin. Ei oo koulussa opetettu ja tekniikoista ei mitään hajua, juuri pinnalla pysyy.. Sitte vaan täytyis olla muissa osioissa niin hyvä että se ei vaikuttais. Vai mitä veikkaat olisko edes toivoa jos tuo uinti menee heikosti, mutta luistelu sujuu sitten senkin eestä. :) Mietin vaan että kannattaako lähteä lukiodiplomia tekemään sitä varten..?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ne pääsykokeet yhteen lajiin kaadu :) Nuo lajit arvostellaan 1-12, joten jos pienellä treenaamisella saisit uinnista 3-5p. niin sekin saattaa riittää, jos muut lajit sujuu sitten nappiin :) Kannattaa kuitenkin muistaa, että varsinaisissa opinnoissa uinti on yksi lajeista, joten sitä varmasti tulee opintojen aikana tahkottua. Mutta mikäli intoa opetteluun riittää niin ehdottomasti hakemaan! :)
      Jos vähänkään mietit hakemista niin ehdottomasti kannattaa tehdä liikuntadiplomi.

      Poista
    2. joo, täytyy nyt vielä miettiä sitäkin että mikä musta sitten tulis, ei ehkä liikunnanopettaja olis se ykkösjuttu, mutta joku liikunnan parissa puuhaaminen, valmentaminen tai jotain semmosta.
      Mitäs alaa sä opiskelet, on saattanu näkyä täällä mutta voinu mennä multa ohi.. :D

      Poista
    3. Aivan. Toisen asteen puolella on myös lpt-koulutus, jota kannattaa harkita :) opiskelen liikuntatieteellisessä liikuntapedagogiikkaa eli juurikin postausta koskevaa alaa :)

      Poista
  2. Kiitos paljon! Kysyisin vielä tuosta rullahiihdosta; kai tuossa vuorohiihdossa on sellaiset rullasukset että se etupyörä lukkiutuu? Muutenhan se on melkein mahdotonta :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, perinteisen rullasuksilla mennään :)

      Poista
  3. Moikka, vaikuttaako kirjallisen kokeen tulos lopullisessa valinnassa? Että lasketaanko liikuntapisteet yhteen kirjallisen kokokeen kanssa vai onko hyväksyminen kiinni nyt vain liikuntapisteistä kun on tiensä toiseen vaiheeseen suorittanut? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi!
      Eivät vaikuta enää lopullisessa valinnassa. :) Tässä poiminta hakuoppaasta:

      "Lopullinen valinta

      Liikuntakokeet enintään 84 pistettä
      Opetustuokio enintään 40 pistettä
      Yhteispistemäärä enintään 124 pistettä

      Hakijoiden pistemäärän ollessa tasan, opetustuokion pisteet on ensimmäinen ratkaisukriteeri. Mikäli pistemäärä on edelleen tasan, ratkaisee paremmuuden kirjallisen kokeen ja lähtöpisteiden yhteispistemäärä."

      Poista
  4. Hei mites tuo luistelu, että jos vaikka takaperin sirklaus ei ole kovin vahva, niin menettääkö paljon pisteitä? Ja onko se rata sellainen että pitää suorittaa se nopeasti vai voiko ihan rauhalliseati edetä? Ja jos esim kaatuu tai ei osaa jotain käännöstä tms. oikein niin täytyykö rata keskeyttää kokonaan? Kiitos jo etukäteen! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa!
      Rata kannattaa suorittaa mielummin vaikka vähän hitaammin, että tekniikkajutut pysyy hallussa. Se on mun näkemyksen mukaan parempi vaihtoehto kuin nopea ja rikkonainen suoritus. Toki jos tekniikka on hyvin hallussa, niin silloin pystyy vauhtiakin lisätä. Pääpointtina siis, että kiinnitä huomiota ennemmin tekniikkaan ja liikkeiden oikeiden suorittamiseen kuin vauhtiin! :)
      Suorittaminen jatkuu normaalisti, vaikka joku kömmähdys sattuisikin :)

      Poista
  5. Hei, spostissa tuli tuo vihkonen jossa on tarkemmat tiedot testien sisällöstä. Perusliikunnan eli yleisurheilussa yhtenä lajina naisilla oli korkeushyppy 110cm, 2 eri tyyliä ja tekniikka arvioidaan. Olen miettinyt pääni puhki ja googlettanut 2 eri tekniikkaa mutta en keksi kuin tämän normaalin yhden jalan ponnistuksen. Mitä tällä toisella tekniikalla sitten haetaan? Mietin että onko tämä toinen tekniikka sitten esim. sisimmällä jalalla ponnistus kun normaalisti se on ulompi jalka, vai haetaanko tässä jotain tiikeri tyyliä vai mitää? :D Kiitos jo etukäteen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka!
      Nykytekniikan lisäksi toinen on saksaus eli jalat ylittää riman vuorotellen saksien tavoin. :)

      Poista
  6. Hei! Oon kuullu puskaradioista että jos epäonnistuu jossain osiossa kokonaan, että ei vaikka pääse 10-loikkaa sitä minimiä tai ei saa sukellettua niitä renkaita sieltä altaan pohjasta niin hylätäänkö koko koe sitten. Olen nimittäin kuullut että tällaisessa tilanteessa ei saisi enää jatkaa koket avaan heitetään armotta pihalle!!!? Auta ja kiitos paljon etukäteen! :) p.s. tää on tosi kiva blogi, i like it! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heippa!
      Nyt täytyy sanoa, että en tiedä tuosta asiasta sanoa kyllä mitään. Luulisin kyllä, ettei ainakaan samantien hylätä.. Kannattaa kuitenkin vetää täysillä mitään hylkäyksiä ajattelematta! :)) Tsemppiä ja kiitos :)

      Poista

Lähetä kommentti

Kommentti, oli se sitten lyhyt tai pitkä, on aina enemmän kuin tervetullut! ♥