Siirry pääsisältöön

Onramp day 12 - final

Tänään pääsin vihdoin ja viimein tekemään Jennin kanssa onrampin viimeisen päivän. Nyt on siis Crossfitin aloituskurssi pulkassa, ja valmius omatoimiseen&ohjattuun harjoitteluun lunastettu! Mentiin tekemään kurssin viimeistä päivää open gymille, ja tehtiin treeni aikalailla omatoimisesti, koska koutsit olivat kiinni wodien ja onramppien ohjauksessa. 

Alkuun lämmiteltiin soutamalla ja juoksemalla. Taidoista harjoiteltiin omatoimisesti valakyykkyä ja vala-askelkyykkyä sekä ohjaajan avustuksella käytiin läpi CrossFitin kunkkuliikettä eli muscle uppia. Saatiin monia hyviä vinkkejä, miten tuota vaativaa liikettä voi harjoitella. Nimenomaan millaisia osaharjoitteita kannattaa tehdä. Muscle upin osalta täytyy treenata erityisesti dippejä, leuanvetoja sekä ranneotetta. Mulla ojentajalihakset on niin heikot, että aion jatkossa keskittyä erityisesti dippien treenailuun.


Voimaosuuteen valittiin omatoimisesti maastaveto, jotta saataisiin hiottua tekniikkaa ja mä pääsisin taas askeleen lähemmäs 100kg ;) Tehtiin aluksi tekniikkaa ihan pienillä painoilla ja sitten 3x5 vähän suuremmilla painoilla. Kuvattiin paljon videoita ja sen takia varsinainen kuvien ottaminen jäikin sitten vain muutamaan vahinko-otokseen. Tällä kertaa edes järkkäri ei pysyny meidän vauhdissa...

Sitten treenin loppuhuipennus... Baseline WOD. Tuo samainen wodi, joka tehtiin vähän yli kuukausi sitten onrampin ensimmäisenä päivänä. Ennen sen tarkempaa selvitystä totean, että en enää ikinä oo yli viikkoa poissa Crossfit-salilta. En ikinä, jos ei ihan pakko oo. Voi tsiisus mikä wod-kokemus. Baseline wodiinhan kuuluu 500m soutua, 40 ilmakyykkyä, 30 vatsaa abmatilla, 20 punnerrusta ja 10 leuanvetoa, joka mun tapauksessa oli 20 rengassoutua. Tehtiin wodi prikulleen samalla tavalla kuin ensimmäisellä kerralla, jotta tulokset olisivat mahdollisimman hyvin vertailtavissa toisiinsa. Ja sitten siihen itse wodiin. 

Soudusta ensimmäiset 250m meni vauhdilla 1.40-1.45/500m, seuraavat 150m meni 1.50-1.55/500m ja viimeinen 100m n.2.00/500m. Soutulaitteesta noustessa oli jalat jo totaalisen maitohapoilla, ja ajatus oli vain "oh gaad, kyykkyjä.." Kyykyt oli tuskaa, kirjaimellisesti. Ajatus oli sillä hetkellä "pian jalat saa levätä..." Istumaannousut meni suhteellisen kivuttomasti, mutta sitten punnerruksiin siirryttäessä silmissä pyöri ja oksennus tuntui kurkussa. Not nice. Punnerruksien aikana oli pari kertaa pakko vähän himmata, koska olo oli kyllä ihan sietämätön. Rengassoudut meni hampaat irvessä, huimaus päässä ja edelleen se oksennus kurkussa. WODin jälkeen oli huonoin olotila, mitä on koskaan Crossfitissa ollut: oksetti, jalat ei kantanu, kädet ei kantanu ja halusin vain maata.. Vaikka ei sekään loppujen lopuksi kovin hyvältä tuntunut. Huhheijaa. Loppuaika oli kuitenkin 6.09 eli parannusta tuli 36 sekuntia. Wodin jälkeen juostiin laiskasti muutama kierros, minkä jälkeen oltiin täysin valmiita lähtemään poies. Ei edes jaksanut jäädä ottamaan kuvia, sen verran huono olotila oli..


Vaikka parannusta tuohon kuukauden takaiseen aikaan tulikin, niin uskon, että sitä olisi tullut vielä enemmän ellen olisi tässä välissä pitänyt reilun viikon taukoa treeneistä. Kyllä tuollainen CrossFitin wodeissa tehtävä maksimaalinen ponnistelu vaan kehittyy, kun sitä tekee tarpeeksi usein. Toisaalta taas se suorituskyky tuntuu myös laskevan melko lyhyessä ajassa. Mulla on viikonlopun jäljiltä vähän flunssan oireita, joten sikäli ei ehkä ollut ihan ideaali tilanne mennä vetelemään maksimisykkeillä treeneihin. Mulla on kuitenkin niin pitkään ollut taukoa, että oli pakko päästä tekemään kurssi loppuun.

Ens viikosta lähtien otan kuukauden salikortin ja rupean käymään wodeilla sekä tekniikka&liikkuvuustunneilla vähintään sen kolme kertaa viikossa. Onrampilta sai hyvän alkusivalluksen CrossFitista, mutta olihan tuo kurssi todella pintapuolista läpikäymistä. Kaikista liikkeistä jäi kuitenkin jonkinlainen käsitys, ja ainakin nykyään osaa lukea noita päivän treenejä vähän paremmin, eikä liikkeiden nimetkään ole niin siansaksaa.. :)

Huomenna on luvassa taas aktiivinen päivä: aamulla ringetteä, iltapäivällä kehonhuoltoa ja loppusilaukseksi vielä ruotsin tunti. Ilta kuluukin sitten luultavasti raporttien ja tenttikirjan merkeissä.

-Marjut

Kommentit

  1. Moikka!

    Bongasin blogisi hetki sitten ja olen lueskellut tätä paljon!!
    Minulla on pitkään ollut epäselvää minne lähtisin hakemaan, kun lukion jälkeen olen käynyt urheiluhierojakurssin ja fysioterapiaa tai toimintaterapiaa oli tarkoitus lähteä jatkamaan, mutta motivaatio ja into lopahti täysin. Ehkei se ollutkaan minun juttuni. Pitkin vuotta olen miettinyt mihin hakisin tulevana keväänä ja päädyin jyväskylän yliopiston sivuille etenkin liikuntapedagogiikan kohdalle, ja se alkoi kiinnostamaan erittäin paljon!! Nyt kun olen lueskellut juttujasi koulusta ja opiskeluista, niin innostus on alkanut vaan kasvaa ja vaikuttaa erittäin mielenkiiintoiselta :)!
    En ole kuitenkaan tällä hetkellä mikään erityisen vahva liikkuja esim palloilulajeissa, uinnissa ja luistelutaidotkin päässyt unohtumaan, joten kyselisin, että kuinka paljon pääsykokeissa vaaditaan/painotetaan erityisesti näitä taitoja? ehtiikö puolessa vuodessa kehittämään näitä taitoja sen verran että pääsisi hyviin tuloksiin? En ole ikinä ollut myöskään suuri lukija ihminen, olen lukenut vain jos ollut pakko, mutta ollut myös hyvin motivoitunut lukija, jos on ollut aihe joka on kiinnostanut...Pelottavaa, mutta erittäin mielenkiintoista olisi hakea..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi!
      Kiva kuulla, tervetuloa seuraamaan :)
      Liikuntapedagogiikan opiskeleminen on kyllä hyvä vaihtoehto siinä tapauksessa, mikäli pidät liikunnasta, opettamisesta ja ylipäätään voisit kuvitella itsesi liikunnanopettajaksi kouluun tai esimerkiksi urheiluopistoon.

      Tunnisteista löytyy pääsykoe-osio, jonka alta avautuu tarkempia postauksia aiheesta. Mikäli niitä et ole vielä lukenut, kannattaa vilkaista. Uinti, palloilu ja luistelu ovat yksiä testattavia liikuntaosioita, mutta toki osioita on vielä monia muitakin. Puolessa vuodessa ehtii kyllä aktiivisesti harjoittelemalla pääsemään "testikuntoon", riippuen toki vähän lähtötilanteesta.

      Ennen liikuntatesteihin valikoitumista pitää kuitenkin suorittaa vaativa kirjallinen koe, johon tarvitaan enemmän kuin paljon istumalihasten treenauttamista. En itsekään ole mikään himolukija, mutta hurjalla motivaatiolla ja lujalla tahdolla oon kirjallisen läpäissyt ja sisällä ollaan :)

      Tärkeintä on siis kaivaa jokainen pienikin motivaatiohippunen, koska näin suosittuun opiskelupaikkaan se on ehdotonta. Aina kannattaa ainakin yrittää, mutta tietenkin kannattaa lähteä siitä ajatuksesta, että sisälle päästään heittämällä! :)

      Poista
  2. Kiiitos nopeasta vastauksesta:)

    Ala kiinnostaa todella, täytyy vielä hautoa ajatusta ja lueskella paljon tietoa netistä!!

    Saat olla erittäin ylpeä itsestäsi kun oot liikunnalle päässyt:)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kommentti, oli se sitten lyhyt tai pitkä, on aina enemmän kuin tervetullut! ♥