Siirry pääsisältöön

Välipalavinkki hektiseen arkeen

Vielä tällä hetkellä mun opiskeluarki on suhteellisen rauhallista, mutta ihan parin viikon sisällä alkaa taas perinteinen "liikuntalaisen elämä"; kotona käydään ainoastaan kääntymässä ja nukkumassa. Myös syömiseen on aikaa hyvin niukasti (jos ollenkaan), joten laukusta täytyy löytyä pientä välipalaa hitaammassa tai nopeammassa vauhdissa syötäväksi :)


Yleensä mun laukun pohjalta löytyy hedelmiä tai välipalapatukoita, mutta sittemmin oon tykästynyt kuivattuihin hedelmiin. Kuivatut hedelmät ovat tiivis energiapakkaus vitamiineja, kivennäisaineita ja kuituja. Saman energiamäärän saamiseksi niitä tulee syödä huomattavasti vähemmän kuin tuoreita hedelmiä. Sen takia ne sopivat mainiosti nautittavaksi nopeana välipalana ennen liikuntasuoritusta tai pitkän liikuntarupeaman lomassa.


Kuivatuissa hedelmissä on tuoreisiin hedelmiin nähden huomattavasti pienempi vesipitoisuus (kuivattu ~20-30%, tuore ~70-90%), minkä takia ne myös säilyvät pidempään. Tämän takia ne myös sisältävät enemmän fruktoosia eli hedelmän omaa sokeria. Alla vertailuna sekä tuoreen että kuivatun omenan ja ananaksen ravintosisällöt.

Kuivattujakin hedelmiä on monenlaisia; luomua, sokeroituja, sokeroimattomia... Parhaan valikoiman löytää erikoisliikkeistä; Punnitse ja säästä, Ruohonjuuri, Ekolo, mutta myös tavallisissa kaupoissa on jonkinlainen, usein melko suppea tarjonta. Itse ostan välipalani Punnitse ja säästä -liikkeestä. Ostan lähes poikkeuksetta kaikki luomuna ja sokeroimattomana. Mun makuhermoille nuo sokeroimattomatkin (=sisältää pelkän hedelmän oman sokerin) ovat tarpeeksi makeita. 



Kannattaa muistaa, että sokeroidut kuivatut hedelmät saattavat yltää jopa makeisten sokeritasolle. Korkean energiapitoisuuden takia välipalaksi sopiva määrä on pieni kourallinen.



Kuivattuja hedelmiä voi käyttää myös esimerkiksi puuron, jogurtin tai smoothien joukossa. Taitavimmat kokit loihtivat omin kätösin energiarikkaita välipalapatukoita. Onko teistä joku kokeillut välipalapatukoiden tekemistä? Hyviä reseptejä saa ehdottaa! :)


Tämänhetkiset kuivahedelmä-suosikkini ovat viikunat, taatelit, banaanilastut ja päärynät. Omenalastut ehtivät ennen kuvanottoa parempiin suihin ;) Mantelit eivät tähän kuivattujen hedelmien kategoriaan kuulu, mutta ne ovat myös oivallinen välipala ja hyvien rasvojen lähde. 

Onko teillä jokin ehdoton kuivahedelmä-suosikki?

-Marjut

Kommentit

  1. Kuivatut hedelmät kuuluu myös omaan ruokavaliooni. Kaapissa täytyy olla aina jotain: rusinoita, viikunoita, sekahedelmiä tai pienempiä hedelmäkuutioita.. Itsellä nuo menee aika usein välipaloilla ja illalla kun tekee mieli vielä jotain syödä, ja sitten tulee napsittua puolipussia pähkinöitä (jotka siis myös suuria suosikkejani) ja rusinoita tms..
    Kuivahedelmäsuosikkeja ovat kyllä pehmeät viikunat sekä päärynä ja omena. Jogurtin/rahkan seassa ananas/papaijakuutiot myös herkkua!

    VastaaPoista
  2. Kuivahedelmät on kyllä käteviä naposteltavia. Kaiken lisäksi paljon terveellisempiä kuin karkit :)
    Mäkin tykkään ananaksesta, mutta niitä ei tällä kertaa ollut kuin sokeroituina, joten en viittinyt sitten ottaa. Papaijaa en ookkaan tainnut maistaa kuin jossain sekoituksessa. Täytyypä ostaa niitä ens kerralla! :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kommentti, oli se sitten lyhyt tai pitkä, on aina enemmän kuin tervetullut! ♥