Siirry pääsisältöön

Magnesiumin avulla unten maille?

Mulla on ollut tässä parin kuukauden ajan meneillään pieni empiirinen tutkimus. Oon nimittäin käyttänyt magnesiumia sen jälkeen, kun luin Kaisa Jaakkolan Hormonitasapaino-kirjasta, että magnesium saattaisi siivittää kehon paremmille yöunille. Tuli varmaan yllätyksenä teillekin, että oon taas ottanut kirjaimellisesti jonkun asian ja ryhtynyt koekaniiniksi :D Pääsyynä tähän oli oikeastaan se, että stressin sanotaan kuluttavan magnesiumia elimistöstä, joten tänä stressintäyteisenä aikana ajattelin tarvitsevani sitä annoksen lisää. Mulla stressi vaikuttaa unensaantiin negatiivisesti, joten lähdin koekaniiniksi parempien yöunien toivossa! 


Kaisa esittelee kirjassaan magnesiumin erilaisia muotoja, joista parhaiten imeytyviä ovat magnesiumsitraatti, -glyserofosfaatti, -tauraatti, -glysinaatti, -fumaraatti, -malaatti ja -morotaatti. Aatti sitä ja aatti tätä, jos noi kuulosti heprealta niin ei huolta - niin mullekin! Mutta noh, enhän mä näitä sanahirviöitä enää muistanut silloin, kun nappasin tavallisesta marketista Leaderin "vahva magnesium 370mg" -purkin. Tuossa purkissa magnesium on magnesiumoksidia, joka Kaisan mukaan on juuri sitä huonoiten imeytyvää magnesiumia. Se on myös sitä, jota yleensä markettien ravintolisähyllyiltä löytyy (check!).


Purkin valinta ei siis mennyt ihan nappiin, mutta aloin joka tapauksessa ottaa magnesiumia purkin ohjeen mukaan aina vähän ennen nukkumaanmenoa. Oon kaikkien ravintolisien suhteen aika skeptinen, mutta tietenkin lukemani perusteella mulla oli jonkinlainen usko magnesiumin toimivuuteen. Tätä "uskoa" voidaan kutsua myös lumevaikutukseksi, jonka piikkiin itseasiassa itsekin laitoin ensimmäiset havaitsemani positiiviset vaikutukset; nukahdin nopeammin ja unta riitti aamuun saakka. Mutta sitten kun mun purkki oli tyhjä...

Nukuin pari yötä tosi huonosti magnesium-lisän loputtua, mutta en siinä vaiheessa osannut vielä laskea 1+1. Suurin piirtein neljän huonosti nukutun yön  tajusin, että hetkonen muuten, multahan loppu se magnesium juuri neljä päivää sitten. Siinä sitten valaistumisen jälkeen jäin kauaksi miettimään, että voisiko se oikeasti olla syynä mun viimepäivien huonosti nukuttuihin öihin... Magnesiumlisä?! Aloin kelaamaan kalenteria läpi, josko löytäisin jonkun merkittävän stressitekijän (=syyn huonoille yöunille) viime päiviltä, mutta sellaista ei löytynyt. Jatkoin vielä pari päivää ilman magnesiumlisää ja yhtä huonosti nukuin nekin päivät.


Seuraava tutkimusvaihe oli uuden, paremmin imeytyvän magnesiumin ostaminen. Painelin lähimarketin sijaan suoraan keskustan Life-myymälään ja etsin Solgarin tuotteet. Mulla on Solgarilta myös laadukas sinkkilisä, joten päätin ostaa saman merkin magnesiumsitraattia. Aloin ottaa magnesiumlisää taas purkin ohjeen mukaan ja TADAA; meikä on nukkunu muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta sen jälkeen kuin tukki.

Johtöpäätös: stressaantuneella ihmisellä magnesiumlisä saattaa vaikuttaa positiivisesti unensaantiin.

Aika hassua, että mä täälä kirjottelen magnesiumlisän toimivuudesta juuri, kun me pari viikkoa sitten puhuttiin terkan opinnoissa medikalisaatiosta ja siitä, miten nykyään ihmiset haluavat saada kaiken mahdollisimman helposti. Jokaiseen vaivaan ja "ongelmaan" löytyy pilleri, jonka nauttiminen poistaa vaivat välittömästi! Heh, eihän se ihan näin mene, vaikka meille kovasti yritetään niin uskotella :D Aika toimiva bisnes kuitenkin, koska kyllähän ihmisiin puree se ajatus, että esimerkiksi laihdutus onnistuisi yhdellä pillerillä elämäntapamuutoksen sijaan tai että hartiakivut lähtisivät toisella pillerillä kalliiden hieroja- ja fysioterapiakäyntien sijaan. Lopulta sitten napsitaan kymmenistä eri purkeista helpotusta vaivoihin ja niiden syntyperä ja syyt jäävät täysin huomiotta. EI NÄIN!

Faktahan on se, että monipuolisella ruualla ihminen saa kaikki tarvitsemansa ravintoaineet lukuun ottamatta D-vitamiinia, jota suositellaan otettavaksi ravintolisänä erityisesti talviaikaan. Suomalaiset saavat tutkimusten mukaan riittävästi magnesiumia, joten mikään D-vitamiinin kaltainen "välttämätön" ravintolisä se ei ole.

Kova stressi on kuitenkin yllättävänkin tuhollinen elimistölle (tästä asiasta on tulossa postaus tulevaisuudessa) ja itse hyvin stressaavana ihmisenä oon yrittänyt löytää keinoja noita "tuhoja" vastaan aiempaa tietoisemmin. Magnesiumlisä on ollut mulle yksi pieni, mutta toimiva apu monien muiden maanläheisempien ja merkityksellisempien keinojen rinnalla. Mun tarkoituksena on siis antaa viesti siitä, että ihminen ei normaalisti  tarvitse magnesiumlisää, mutta tietyissä poikkeustilanteissa siitä voi olla hyötyä. Itse aion lopettaa lisän ottamisen heti, kun stressikäyrä laskee. Kesällä pärjään hyvin ilmankin, koska stressiä ei ole (toivottavasti) juuri mistään :)

Magnesiumiahan käytetään moneen muuhunkin tarkoitukseen. Olisi mielenkiintoista kuulla, että löytyykö täältä magnesiumin käyttäjiä?

♥ Marjut

Kommentit

  1. Aika mielenkiintosta :)! Pitääkin alkaa ottamaan magnesiumia vähän lähempänä nukkumaan menoa. Mulla oli viime kesänä lemmikki silmäkulmassa (siis elohiiri :D) pidemmän aikaa ja luin, että se johtuu mankun puutteesta, niin silloin aloin ottamaan sitämään joka päivä. Sitten hiiri lähti pois, niin unohtu mankkukin, mutta jos sitä nyt kokeilisi unen vuoksi :).

    VastaaPoista
  2. Tuollaisiin "lihaskramppeihin" (ei elohiiri nyt ehkä varsinaisesti ihan sitä oo mutta :D) magnesiumista sanotaankin olevan apua. Mutta jos unen kanssa on ongelmia, niin kannattaa tosiaan siirtää magnesiumin ottaminen illemmalle. Raportoihan tänne (tai blogiisi) miten se sulla vaikuttaa :)

    VastaaPoista
  3. Hei tosi hyvä postaus! :) Itte käytän magnesiumia myös, koen että se auttaa lihasten palautumiseen ja tosiaan myös tuohon unen saantiin. Napsin noita pillereitä kausittain, esimerkiksi sillon kun tulee treenattua enemmän tai on stressiä jne. Oon myös huomannut tuosta magnesiumista olevan apua koviin kuukautiskipuihin! Oon syönyt kuukautisten ensimmäisten päivien aikana kolme kertaa päivässä puolikkaan tabletin, ja vatsakivut ovat vähentyneet. :)

    VastaaPoista
  4. Niin ja pakko lisätä että uskon myös vahvasti tuohon lume vaikutukseen, mutta pidemmällä aikavälillähän sen oikean tuloksen sitten huomaa! :)

    VastaaPoista
  5. Ite käytän myös magnesiumia, pääsääntöisesti ajatuksena lihasten mahdollisimman hyvä palautuminen. Otan magnesiumsitraatin illalla ennen nukkumaanmenoa, ja täytyy sanoo että oon nukkunut kyllä tosi hyvin syyskuusta asti kun lisän otin käyttöön. Osaltaan unen laatuun toki voi vaikuttaa vuosi sitten aloitettu elämäntaparemontti jonka myötä olo on muutenkin elinvoimaisempi ja vahvempi, liikunnan määräkin lisääntynyt huimasti.
    Oman magnesiumsitraattini oon ostanut ihan Prismasta, sieltä kun hyllyjä tarpeeksi penkoi niin löytyi oksidien lisäksi myös sitraatti, Magnesia.

    VastaaPoista
  6. Niinpä! Mlla se "oikea tulos" tuli esiin juuri siinä, kun tuo ensimmäinen purkki loppui :)

    VastaaPoista
  7. Kiitos! Mielenkiintoista, en ookkaan tullut ajatelleeksi että magnesium voisi auttaa "naisten kipuihin" :)

    VastaaPoista
  8. Voisin uskoa, että tuohon unen laatuun on vaikuttanut vahvasti myös kertomasi elämäntaparemontti - hienoa että oot sellaisen tehnyt :) Hain tuon Leaderin purkin s-kaupasta, mutta en silloin erityisemmin hyllyjä selaillutkaan, joten saattaa olla että sieltäkin sitraattia löytyy.

    VastaaPoista
  9. Magnesiumia olen popsinut varmaan jo nelisen vuotta. Nykyään tilaan omat magnesiumsitraatit iHerbin kautta, kun tulee paljon halvemmaksi kuin metsästää kotimaasta vastaava tuote. Kramppeja ei ole tullut ja unensaannissa ei ole yleensä vaikeuksia, joten asiansa ajaa. Oma tuntuma on, että hitusen palautumista kovemmista treeneistäkin tuo auttaisi, mutta se voi olla myös plasebovaikutusta.

    VastaaPoista
  10. Täytyi oikeen googlettaa, kun en oo moisesta puljusta aiemmin kuullu :D Oon kans huomannut, että saattais pientä vaikutusta olla palautumiseen.

    VastaaPoista
  11. Moikka

    Törmäsin sattumalta tähän sun vanhaan kirjoitukseen, ja tuli mieleen kun puhut tässä magnesiumista, että oisitko ollut kiinnostunut laittamaan mun tekemän magnesium infograafin tähän loppuun?

    Löytyy osoitteesta http://lisaravinnetieto.com/magnesiumin-puute/ jos haluut!

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kommentti, oli se sitten lyhyt tai pitkä, on aina enemmän kuin tervetullut! ♥