Siirry pääsisältöön

Yksilölliset Footbalance-pohjalliset testiin

Pääsin tiistaina Akvamariinin showroomilla piipahtaessani footbalancen jalka-analyysiin. Oon nähnyt näitä footbalancen pisteitä mm. Intersporteissa, mutta en oo niihin sen kummemmin tutustunut.


Footbalance ideana on, että asiakkaalle tehdään ensin jalka-analyysi, jonka pohjalta muotoillaan yksilölliset, mahdollisia jalan virheasentoja korjaavat ja ennaltaehkäisevät pohjalliset. Tähän kuluu aikaa vain kymmenisen minuuttia.


No mitäs tuo analyysi sitten mulle kertoi? Mulla on analyysin mukaan laskeutunut holvikaari, joka saattaa johtaa nilkan tai jalkaterän virheasentoihin. Lisäksi mulla on ylipronaatiota, joka tarkoittaa käytännössä sitä, että jalkaterät kiertyy ylikorostuneesti sisäänpäin. Ylipronaatio on yleisin jalkatyyppi ja usein se on yhteydessä juuri noihin laskeutuneisiin holvikaariin. Ylipronaation yleisimpiä haittavaikutuksia ovat muun muassa jalan keskiosan kivut, akillesjänteen vaivat, penikkatauti, polven sisäpuolen kivut ja lonkan limapussitulehdukset (lähde: footbalance.fi). 


Mulle tuli heti analyysin tuloksen paljastuttua mieleen, että kenties mun penikkaongelmat johtuvat juuri tuosta jalan virheasennosta. Mulla nimittäin kipeytyy aina kovilla alustoilla (asfaltti, tartan) juostessa penikat niin pahasti, että käveleminenkin on tuskaa. Zeropointin kompressiosäärystimiä oon käyttänyt palautumiseen aina tällaisten juoksuharjoitusten jälkeen, ja niistä on ollut mulle ainakin jonkin verran hyötyä. Saas nähdä auttaako nämä pohjalliset!


Ylipronaatio ei kuitenkaan oo vielä niin paha, että mulla ilmenisi sellaisia jatkuvia kiputiloja, jotka normaalisti saattavat tällaisessa tilanteessa olla hyvinkin tavallisia. Toisaalta voin huokaista helpotuksesta, mutta sitten taas jos ajattelee, että pitäisi seuraavat 40 vuotta tehdä liikuntatyötä ammatikseen, niin kyllä tällaiset asiat kannattaa ottaa tosissaan. Ennaltaehkäisy on monessakin tilanteessa suotavaa, joten siihen aion itsekin pyrkiä nyt, kun oon tietoinen asiasta :)


Nyt mulla on siis pohjalliset, joiden pitäisi auttaa korjaamaan ylipronaatiota neutraalimpaan suuntaan ja ennaltaehkäisemään virheellisen kuormituksen aiheuttamia rasitusvammoja jalkaterässä, nilkassa, polvessa, lonkassa ja alaselässä. Nämä lähtevät kyllä samantien testiin! Raportoin myöhemmin sitten mahdollisista positiivisista/negatiivisista vaikutuksista. Saattaa olla, että lähden tahallani "rääkkäämään" itseäni asfalttilenkille, että näen suoraan kipeytyykö penikat ;)

Onko teillä käyttökokemuksia footbalance-pohjallisista? Olisi mukava kuulla, että onko niistä ollut teille apua!

Pohjalliset saatu blogin kautta.

♥ Marjut

Kommentit

  1. Tuttua hommaa :) http://sixpack6pack.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  2. Pohjallisten käyttökö? Onko niistä ollut apua? :)

    VastaaPoista
  3. Mä kävin vastottain hankkimassa samanlaiset pohjalliset. Jalasta ei löytynyt mitään virhettä, mutta mulla tulee usein jalan sisäsyrjät kipeeks lenkillä. Nyt kun oon käyttänyt noita pohjallisia lenkkareissa ja kaikissa muissakin kengissä, niin ei oo ollu kipuja! Toivottavasti noista pohjallisista on sullekin apua! : )

    VastaaPoista
  4. Vau, vähän kiva kuulla! Toivotaan että mulle käy yhtä hyvin :)

    VastaaPoista
  5. Mulla on kanssa ollu jo n.3 vuotta Footbalance pohjalliset. Mulla on myös ylipronaatiota ja matalat jalkaholvit. Alussahan niitä ei saanut jatkuvasti käyttää vaan vähitellen totutella. Alussa olikin ehkä hieman kipeät jalat lenkin jälkeen mutta pian tottui ja enää en viitsi ilman olla. Oon käyttänyt sekä lenkkareissa että luistimissa ja luistimissa on ihan ehdottomat, muuten mulla ainakin tulee jalkapohjat kipeeksi. Ja lenkkareissakin huomannut että käyttömukavuus parantuu huimasti ja ei ole tullut niin paljoa rasitusvammoja, (vaikka ei kai ne yksin vaikuta mutta silti) Eli ei huonot sanon minä! :)

    VastaaPoista
  6. Mukava kuulla, että on ollut apua! Nyt kun sanoit, niin mullekin tulee luistimista aina jalanpohjat kipeiksi. Oon ajatellu aiemmin, että se johtuu siitä kun ei oo hetkeen ollut luistinten päällä, mutta ehkäpä se johtuisikin tästä.. Täytyy kokeilla, kiitos kun jaoit kokemuksiasi! :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kommentti, oli se sitten lyhyt tai pitkä, on aina enemmän kuin tervetullut! ♥