Siirry pääsisältöön

Hyödylliset jooga-asanat I

Mulla on aina ollut melko hyvin liikkuva selkä, mutta viime aikoina sen liikkuvuus on parantunut entisestään - kiitos joogan. Joogan asanoiden avulla oon saanut myös vähennettyä mun niska-hartiaseudun kiputiloja, joita on tässä viime kuukausien aikana istumisen takia ollut normaalia enemmän. Joogan ansiosta muutenkin mun koko keho on muuttunut paljon elastisemmaksi ja vahvemmaksi.


Koska jooga on auttanut mua, uskon sen myös auttavan monia teistä. Siksi päätinkin tehdä kolmiosaisen sarjan erilaisista jooga-asanoista, jotka kehittävät erityisesti selän ja hartioiden liikkuvuutta ja hyvinvointia, mutta myös parantavat koko kehon elastisuutta. Esittelen asanoita nyt yksitellen, mutta joogassa on ideana yhdistää asanoita toisiinsa mahdollisimman sulavasti. Ajattelin kesällä kuvailla muutamia joogatuokioita, joissa tulisi sitten paremmin esille mitä ja miten erilaisia asanoita voi yhdistellä :)


Asanoita tehdessä täytyy muista yksi joogan tärkein elementti eli hengitys. Jokaisessa asanassa kannattaa viettää aikaa 4-5 syvän hengityksen ajan.



Adho Mukha Svanasana hyödyt


Energisoi kehoa

Vahvistaa käsiä ja jalkoja


Venyttää hartioita, takareisiä, pohkeita, käsiä ja jalkojen holvikaarta


Lievittää päänsärkyä, unettomuutta, selkäkipua ja väsymystä



Urdhva Mukha Svanasana hyödyt


Parantaa ryhtiä


 Vahvistaa selkärankaa, käsivarsia ja ranteita


Venyttää rintaa, keuhkoja, hartioita ja vatsaa


Stimuloi vatsan elimiä



Dhanurasana hyödyt


Parantaa ryhtiä


Vahvistaa selkälihaksia


Venyttää koko vartalon etupuolta; nilkkoja, reisiä ja nivusia, vatsaa ja rintaa, kurkkua sekä syvää lonkankoukistajaa


Stimuloi vatsan ja kaulan alueen elimiä


Ushtrasana hyödyt


Parantaa ryhtiä


Vahvistaa selkälihaksia


Venyttää koko vartalon etupuolta; nilkkoja, reisiä ja nivusia, vatsaa ja rintaa, kurkkua sekä syvää lonkankoukistajaa


Stimuloi vatsan ja kaulan alueen elimiä

----------------------------------------


Lähteenä käytin postauksessa yhtä hiljattain löytämääni sivustoa, josta löytyy todella kattavasti tietoa joogasta. Oon myös haalinut jooga-aiheista kirjallisuutta, mutta valitettavasti nuo kirjat ovat Kurikassa, joten en niitä tässä postauksessa vielä päässyt hyödyntämään. Nyt kuitenkin rohkaisen teitä kokeilemaan näitä asanoita! Voitte olla varmoja, että kehonne kiittää teitä pienen rauhallisen joogahetken jälkeen :)


(kuvat: Jouni Kallio)


♥ Marjut

Kommentit

  1. Jee, tuli ku tilauksesta. :)

    VastaaPoista
  2. Jee, tuli ku tilauksesta. menee heti tänään kokeiluun :)

    VastaaPoista
  3. ohhoh tulipas monesti :D

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kommentti, oli se sitten lyhyt tai pitkä, on aina enemmän kuin tervetullut! ♥