Siirry pääsisältöön

Maltti on valttia - asiaa ylirasitustilasta

Kuten aikaisemmassa postauksessa kerroin, äitienpäivänä tuli herkuteltua pitkästä aikaa. Ehkä senkin takia maanantaina tuntui, että virtaa oli kuin duracell-pupulla. Pihalla oli mukavan kesäinen ilma, joten lähdin pitkälle kävely-hölkkälenkille. Lenkki oli yhteensä 15km ja kestoltaan ~2,5h. Lenkin jälkeen söin ja lepäilin hetken, minkä jälkeen hain rullaluistimet ja lähdin avaamaan rullaluistelukauden "koska oli niin tylsää". Noh, siinä tuli sitten vedettyä toinen 15km rullaluistimilla. Tuo lenkki kesti vähän reilut 45min eli aika reipasta vauhtia painelin "kun oli niin hieno sää ja mahtava fiilis".


(kuva)

"Tyhmästä päästä kärsii koko kroppa" - niinhän sitä sanotaan, eikä muuten ihan turhaan. Mulla oli nimittäin rullaluistelulenkin jälkeen jotenkin oudon kuumottava olotila, mutta en sitä sen koommin ihmetellyt; ajattelin vain, että veri kiertää ja sitä rataa! Tuo järkyttävä kylmä-kuuma-efekti jatkui myös nukkumaan mennessä, mutta en vieläkään siihen sen koommin kiinnittänyt huomiota. Vasta sitten, kun olin puoli viiteen asti pyörinyt sängyssä, tajusin että jotain on nyt pielessä. Kävin mittaamassa kuumeen ja kas kummaa, ihmekös kun oli kuuma; mittari näytti jotain ihan muuta kuin sitä normaalia 35-36 ruumiinlämpöä. Noh, otin sitten buranan ja palasin takaisin sänkyyn unen toivossa. Simahdinkin samantien ja heräsin seuraavan kerran vasta aamupäivällä puoli yksi.

Kuume oli laskenut yön aikana, mutta olotila oli silti kuin jyrän alle jääneellä. Lepäilinkin eilisen kotona yhtä kirjastoreissua lukuunottamatta. Olisi ilmeisesti pitänyt jättää sekin pieni pyöräilyreissu tekemättä, koska illalla kuume oli taas noussut. Viime yönä sain nukuttua kohtalaisen hyvin, mutta aamulla sain vain todeta, että kuume huitelee edelleen samoissa lukemissa. Lisäksi kurkku on entistä kipeämpi, nieleminen on tuskaista ja ylösnouseminen aiheuttaa tähtiä näkökenttään.


(kuva)

Mitä mä nyt sitten haluan tällä postauksella ilmaista, on se, että hetkellinen ylirasitus tai kroonisempi ylikunto ei ole mikään huippu-urheilijoiden vaiva, vaan se voi yhtälailla ilmetä myös meillä vähemmän treenaavilla ihmisillä. Yleensä ylirasitus tai ylikunto johtuu äkillisestä treenimäärän, -intensiteetin tai -keston muuttumisesta tai pitkäaikaisesta palautumisen laiminlyömisestä. Se voi kuitenkin aiheutua myös yhdestä treenikerrasta, mikäli treeni on poikkeuksellisen raskas sen hetkiseen kuntotilaan verrattuna. Mulla ylirasitus syntyi juuri tällä jälkimmäisellä tavalla. Enpä tullut ajatelleeksi ennen kuin näin jälkeenpäin, että edellisestä todella rankasta treenistä on aikaa reipas pari viikkoa. Taisi olla mun yhtäkkinen 30km lenkkeily vähän turhan kova rasite elimistölle.

Ylirasitustilasta kertoo hyvin esimerkiksi korkea leposyke, korkea verenpaine, vapina, unihäiriöt ja muutokset ruokahalussa (lähde). Mun normaali leposyke on siinä 50-55 paikkeilla ja tänä aamuna se oli 85. Leposykkeen tarkastelemisen lisäksi ylikuormittumisen havaitsemiseksi kannattaa mitata ortostaattinen syke. Ortostaattinen syke otetaan siten, että ensin mitataan syke makuulla, minkä jälkeen noustaan ylös ja noin minuutin päästä mitataan syke seisaaltaan. Tavallisesti sykkeiden ero on n. 15-20, joten tätä suuremmat luvut viittaavat elimistön ylikuormitukseen. Mulla nuo sykkeet olivat aamulla 85/114 eli eroa on 29. Tarkoittaa siis sitä, että tämä nainen pysyy visusti lepoasennossa ainakin vielä tämän päivän.

Mitä tästä siis opimme?

Maltti on valttia.

♥ Marjut

Kommentit

  1. Hyvä teksti :) Tähän törmää nykypäivänä yhä useammin. Harmillista, miten jotkut painaa täyttä häkää vaikka ylikunto kummittelee selän takana. Levolla on niin suuri merkitys kuitenkin ja oman kropan kuunteleminen on "taitolaji". Tai kun kipiänä ollaan yhä uudestaan ja uudestaan, niin miten ei muka hälytyskellot ala soida..

    Hyvää kesää! :)

    VastaaPoista
  2. Kiitos :) Ylirasituksen tunnistaminen tai myöntäminen on kyllä haastavaa, varsinkin jos on tottunut treenaamaan kovaa ja olemaan kipeänä vähän väliä jollakin tavalla. Lepo on kuitenkin kehittymisen kannalta erittäin tärkeää, joten välillä pitää osata hillitä itseään :)
    Kiitos samoin sulle! :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kommentti, oli se sitten lyhyt tai pitkä, on aina enemmän kuin tervetullut! ♥