Siirry pääsisältöön

Liikunnan pääsykoe 2. vaihe 2014

Moikka!

Oon saanut jonkin verran sähköposteja ja kommentteja koskien liikunnan pääsykokeita ja erityisesti toista vaihetta. Ajattelinkin nyt kirjoitella liikuntaosiosta joitain vinkkejä ja huomioita, joita voin parin vuoden takaisten (2012) pääsykokeiden sekä itse opiskelun perusteella antaa. Toinen vaihe on muuttunut viime vuodesta hieman eli mukaan on tullut aineistokoe, jonka myötä liikuntaosiota on hieman tiivistetty.

Tämän vuoden toisen vaiheen kutsukirjeessä oli esitetty liikuntaosio seuraavanlaisesti: kehonhallinta, rytmi ja liikeilmaisu, välineen käsittely/palloilu, vesiliikunta/uinti, ulkoliikunta/perus- ja talviliikunta. Osiota on siis aiempien kuuden/seitsemän sijaan neljä. luettuani eri osioiden tarkemmat selitykset, voin todeta että ne eivät sisällöltään ainakaan hyväksymiskirjeen mukaan juuri eroa aiemmista hakuvuosista.  Tässä kuitenkin hieman vinkkejä eri osioiden harjoitteluun:


Harjoittele:

- telinevoimisteluliikkeitä (kärrynpyörä, puolivoltti, vaaka, kieppi, kippi)

- voimisteluliikkeitä/-askeleita, kehonhallintaa

- musiikin rytmin löytämistä ja sen tahtiin liikkumista

Vinkkejä:

- http://moniviestin.jyu.fi/ohjelmat/sport/eki (telinevoimisteluliikkeitä ym. vinkkejä liikkeiden harjoittelemiseen)

- kuuntele musiikkikappaleita ja laske niistä "kaseja". Harjoittele omalla äänellä oman liikkeen rytmittämistä.


Harjoittele:

- eri välineiden kanssa perustaidot sekä "kikkailua"

- pelirooleja (palloton/pallollinen puolustaja, palloton/pallollinen hyökkääjä --> miten toimii?)

Vinkkejä:

- kaveri messiin ja nurmelle!

- jos pelitilanteet ovat haasteellisia, kysy paikallisesta palloiluseurasta lupaa päästä treeneihin harjoittelemaan


Harjoittele:

- rintauinti (erityisesti potku), krooliuinti

- sukeltaminen (paineentasaus)

- vesipelastaminen, kuljettaminen

Vinkkejä:

- Uimaan oppii uimalla ;)


Harjoittele:

- juoksut, hypyt, heitot (tekniikka ja sujuvuus)

- luistelun perustaidot (etu- ja takaperinluistelu, sirklaus, jarruttaminen, sisä- ja ulkoterän käyttö)

- rullahiihto (erityisesti vuorohiihto!)

Vinkkejä:

- hanki rullasukset "hinnalla millä hyvänsä", koska siinä lajissa näkyy ketkä ovat treenanneet ja ketkä eivät.


Tänä vuonna on ollut poikkeuksellisen paljon valmennuskursseja tarjolla, joten voi myös olettaa että melko suuri osa toiseen vaiheeseen päässeistä hakijoista on jonkinlaisen kurssin kokeita varten käynyt. Vieläkin on itseasiassa yksi tarjolla, nimittäin Varalan urheiluopistossa järjestetään parin päivän valmennuskurssi 13-14.6.2014

Itse pääsykoepäivään annan vinkiksi vain sen, että olkaa oma itsenne ja muistakaa, että teitä tarkkaillaan koko päivän ajan! Reipas, positiivinen ja heittäytymiskykyinen asenne mukaan, välipalaa laukkuun ja menoksi! Tsemppiä kaikille :)

Kysymyksiä saa laittaa!

♥ Marjut

Kommentit