Siirry pääsisältöön

Gluteenittomuus trendinä

Ihan alkuun kurkatkaapas tämä video:


Edellisenä viikonloppuna päädyimme jostain kumman syystä puhumaan gluteenittomuudesta poikaystäväni kanssa. Hän näytti minulle ylläolevan videon ja täytyy sanoa, että nauroin kerran jos toisenkin. Vastaavia esimerkkejä kyseisestä showsta on monia, mutta lähdetään nyt purkamaan tätä gluteenittomuutta.

Gluteeni on vehnässä, ohrassa ja rukiissa esiintyvä valkuaisaine. Gluteenittomuus on välttämätöntä keliaakikoille eli heille, joille gluteiinin prolamiiniosa aiheuttaa ohutsuolessa tulehduksen ja suolinukan vaurion, minkä takia ravintoaineiden imeytyminen häiriintyy. Keliakiasta kärsiville gluteeni aiheuttaa tyypillisesti erilaisia suolistovaivoja, mutta joissakin tapauksissa myös ruokahaluttomuutta tai jopa anemiaa. (lähde)


Gluteeniton ruokavalio on siis välttämätöntä keliaakikoille. Nykypäivänä gluteenittomuudesta on tullut kuitenkin eräänlainen trendijuttu. Ihmiset, jotka eivät sairasta keliakiaa, noudattavat gluteenitonta ruokavaliota. Miksi? Monet sanovat, että muun muassa vatsavaivat ovat helpottuneet gluteenittoman ruokavalion myötä. Taitaa olla jopa niin, että yllättävän moni suomalainen kärsii jonkin asteen keliakiasta tietämättään.


Mun mielestä on todella hienoa, jos ihminen on löytänyt gluteenittomasta ruokavaliosta apua, vaikka ei varsinaisesti keliakiaa sairastakaan. Mikä mua tässä huolestuttaa on se, että jos ihmiset ovat yhtä tietämättömiä kuin videon ihmiset, miten he osaavat korvata gluteenin ruokavaliossaan? Tai miten he ylipäätään osaavat välttää gluteenia sisältäviä tuotteita, jos tiedot ovat vähäiset?


Eli tietous. Kerätkää sitä tietoa, jos haluatte ryhtyä gluteenittomalle ruokavaliolle (olipa syynä sitten joogakaverin gluteenittomuus-hehkutukset tai vatsavaivojen kuriin saaminen), vaikka ette sairastakaan keliakiaa. Vaikka huomaisitte positiivisia muutoksia gluteenittomuuteen siirtyessänne, voi se pitkälle tähtäimellä aiheuttaa negatiivisia vaikutuksia, jos ei ole perillä tuotteista, joilla gluteeni tulisi korvata. Positiivista tässä gluteenittomuuden yleistymisessä on se, että kauppojen gluteenittomien tuotteiden tarjonta kasvaa koko ajan, joten tuotteiden erottaminen tavallisten tuotteiden joukosta on helpompaa.

Löysin tietoa etsiessäni KuntoPlus-lehden pikaoppaan gluteenittomaan ruokavalioon. Opas löytyy täältä. Kannattaa vilkaista myös Keliakialiiton kattava luettelo gluteenittomaan ruokavalioon soveltuvista tuotteista. Luettelo löytyy täältä.


Kuinka moni teistä noudattaa gluteenitonta ruokavaliota? Onko korvaavien tuotteiden löytäminen/tiedon saaminen ollut vaikeaa? 




♥ Marjut

Kommentit

  1. Heippa! Mä noudatan gluteenitonta ruokavaliota tosin juuri todetun kaliakian takia. Tuotteiden löytäminen on yllättävän helppoa, mutta todella kalliita. Tosin kaikkia ei löydy muidenkin ruokarajoitusteni takia. Tein postauksen omaankin blogiin jossa kerroin keliakiasta. Jos kiinnostaa niin löytyy http://wilmaheidi.blogspot.fi/2014/09/keliakia-gluteeniton-elama.html
    Sulla on muuten tosi kiva blogi! Jälleen todella inspiroivaa tekstiä. Mun sisko opiskelee myös JYUssa liikuntaa. haha mutta ei muuta, kiitos inspiraatiosta!

    VastaaPoista
  2. Moi!
    Oon kans katsellut, että melko samoissa hinnoissa ne gluteenittomat tuotteet edelleen ovat, vaikka tarjonta onkin kasvanut. Kävin kurkkaamassa tuon sun postauksen! Kirjoitit siitä miten jotkut sanovat, että "eihän se yksi pala ruisleipää mitään haittaa" - mutta haittaahan se. Ihan samalla tavalla mulle sanotaan, että eihän se yksi pala suklaata mitään haittaa - mutta haittaahan se. Saan siis suklaasta migreenin ja mielummin tosiaan oo syömättä sitä suklaata, kun kärsin migreenistä seuraavat kaksi päivää.. Juuri kuten säkin varmasti mielummin pitäydyt gluteenittomissa tuotteissa, kun että kärsisit vatsakivuista.
    Kiitos paljon kehuista, mukava kuulla että blogi inspiroi :) Yritin tuon sun sukunimen perusteella muistella josko siskoasi tuntisin, mutta näin äkkiseltään ei ainakaan kuulosta tutulta. Hyvää syksyn jatkoa sulle! :)

    VastaaPoista
  3. Tuo on kyllä niin tuttua "eikai se nyt niin tarkkaa oo, voit sä yhden palan ottaa". Tottakai voin, sitte kärsin siitä taas seuraavat kolme kuukautta! Pieniki murunen vaurioittaa suolen pintaa ja tuntuu ettei sitä oteta hirveen tosissaan. Jos mättäsin aina vähä hälläväliä tyylillä vehnää, saattasin saada vaikka vatsasyövän! Musta on järkyttävää, että Suomessa on vielä ravintoloita, jotka ei oo tietoisia mitä gluteeni aiheuttaa pieninäkin muruina keliaakikolle! Joskus listalla lukee GL ja kun asiaa kysyy vielä varmistukseksi niin vastaus on ollut että "ei se ole gluteeniton, siihen on merkattu väärin". Käsittämätöntä! Ja toinen mistä oon paljon lukenut on se, että kun ihmiset hurahtaa gluteenittoman diettiinsä ja ostaa glut tuotteita, hinnat alenee jossain kohtaa. Ja jos on paljon niitä ei keliaakikko käyttäjiä niin saattaakin käydä niin, että ei ole enää niin tuotteiden valmistus ei ole enää niin tarkkaa, että saattaa löytyä vehnän jämiä tai muuta. Ehkä vähän kaukaiselta kuulostaa, mutta pelottavaa jos näin kävis! Ja vielä se, että monet ei keliaakikot sekoittaa gluteenittoman ruokavalion karppaukseen tai muuhun. Kyllä mä leipää syön ja pastaa iha niinku ennenkin! olis kyllä paljon sanottavaa aiheesta :D

    VastaaPoista
  4. Tai sitten "no voiks sä perunaa syödä" :'D

    VastaaPoista
  5. Hei!

    Itse en ole kokenut tarvetta korvata gluteenia ruokavaliossa. Olen nimittäin päätynyt jättämään kaikki viljat pois ruokavaliostani, koska niiden korkea glykeeminen kuorma aiheuttaa minulle liian helposti verensokerin heilumista ja sen vuoksi mm. aknea vaikuttamalla insuliinin tuotantoon. Lisäksi olen sitä mieltä, ettei viljojen gluteeni ole ihmisille mitenkään välttämätön terveyden kannalta. Viljat ovat hyvin uusi lisäys ihmisen ruokavaliossa evolutionaalisesta näkökulmasta että ihminen selviää mielestäni hyvin ilman viljojakin, vaikka nykyihmiselle ne tuntuvat yhdeltä tärkeimmistä ravinnonlähteistä koska viljoista on moneksi (hyvä säilyvyys, sopii hyvin erilaisten ruokien raaka-aineeksi, sopii makeiden ja suolaisten makujen sekä erilaisten mausteiden kanssa yhteen, edullinen). Olen kuitenkin lukenut, että ihmiselle ei ole vielä kehittynyt kovin hyvät ruuansulatusentsyymit viljojen pilkkomista varten. Lisäksi mielestäni erilaiset viljoihin perusuvat ruokalajit ovat merkittävästi lisänneet erästä elintapasairautta, diabetesta. Riisi, puuro, leipä, kakut, leivonnaiset, piiraat, pizza(pohja), suurusteet, leivitys ym ovat tehneet suuresta osasta ruokiamme niin hiilihydraattipitoisia että monien verensokeritasapaino joutuu tiedostamatta koetukselle (vaikka sanotaan että monien viljojen glykeeminen indeksi on matala, viljaan perustuvan aterian glykeeminen kuorma voi silti olla suuri). Siksi en itse koe, että on juuri tarpeen huolestua jos ihmiset poissulkevat gluteiinin ruokavaliostaan tai mm. vähentävät muutenkin viljojen syöntiä. :)

    VastaaPoista
  6. Kiitos tästä postauksesta :) Mulla ei ole keliakiaa vaan olen vähentänyt gluteenia sisältäviä tuotteita suolistosairauteni takia. Samalla vähensin radikaalisti maitotuotteiden käyttöä ja voin yksinkertaisesti paremmin. Olen energisempi, iloisempi ja koen että stressinsietokyky on parantunut. Hassua on se, että olen saanut kommenttia kuinka mulla on aina kaikkea erikoista eväänä työpaikalla. Minusta kun se on vain ihan tavallista kohtuupuhdasta ruokaa :) Kyllä minäkin olen aikoinani niitä valmispatonkeja tai keittoja evääksi kantanut, mutta eihän ne mulle hyvää tehneet. Tiettyjen ryhmien ylistämä ruis sai aikaan vatsaväänteet ja "normileivän" puputtaminen sai aikaan mielettömän makeanhimon kierteen. Autuas olkoon hän jolle nuo edellämainitut sopivat.

    Gluteenin ja maitotuotteiden välttäminen saivat myös aikaan sen, että paino lähti tippumaan, ei paha sivuvaikutus ollenkaan :)

    VastaaPoista
  7. Oleppa hyvä! Ihan mahtavaa kuulla, että oot saanut paremman olon ruokavaliota viilaamalla :) Ehkä se on työkavereillesi juuri siksi erikoista, että sun ruoka ei ole välttämättä sitä perinteisintä työpaikkaruokaa. Ja oon itsekin huomannut, että ruokarajoitteet laittaa mielikuvituksen liikkeelle, joten niitä ei-niin-perinteisiä ruokia syntyy helpostikin :'D kiitos kommentista!

    VastaaPoista
  8. Mähän taisin juuri löytää yhden keliaakikon, joka vois kirjottaa pienen tarinan blogiin ;) mutta ihan totta Emmi, luulis että varsinkin ravintoloissa ihmisten pitäisi olla tietoisia ruokiin liittyvistä sairauksista ja allergioista.. Helpostihan sitä varmasti ajatellaan, että ei se pieni määrä ketään haittaa. Toivottavasti homma ei mee kuitenkaan niin pitkälle, että kaupassa aletaan myydä "gluteenittomia" tuotteita.

    VastaaPoista
  9. Hhehh! Tämä on tätä tietoutta. ;D

    VastaaPoista
  10. Hei Nina ja kiitos mielenkiintoisesta kommentista!
    Hienoja ajatuksia, sait tuotua mullekin ihan uuden näkökulman tähän asiaan :) Tottahan on, että viljoilla on nykyään suuri merkitys suomalaisten ruokavalioissa. Mulla ei ole ollut mitään ongelmia viljatuotteiden kanssa ja itse yritän juuri panostaa niihin laadukkaisiin viljatuotteisiin, vaikka joskus leivoksilla tms. herkuttelenkin. Mä uskon, että suurimmalla osalla ihmisistä ei ole tietoutta viljatuotteiden sisältämistä hiilareista niin paljon, että he pystyisivät muokata ruokavaliotaan oikeaan suuntaan. Hienoa kuitenkin, että oot löytänyt itsellesi sopivan viljattoman ruokavalion :) Katsotaan mihin päin tämä ruokatrendi on seuraavaksi menossa; kenties viljattomampaan suuntaan!

    VastaaPoista
  11. Mukavaa että kirjoitut vastauksen myös mun vähän erilaiseen näkökulmaan asiasta! :) Mitä tulee ruokatrendeihin, viljattomuus on ollut osa paleoksi nimettyä ruokatrendiä gluteenittomuuden ohella nyt jonkin aikaa, mutta luulen että koska viljat ovat niin kovasti juurtuneet nykyajan ruokaresepteihin ja "tuttuihin ja turvallisiin" perinneruokiin ihmiset ovat avoimempia kokeilemaan mieluummin gluteenitonta (jossa gluteenittomia viljoja tai pseudoviljoja voidaan käyttää) kuin paleoliittista ruokavaliota, jossa jätetään kaikki viljat ja maitotuotteet pois. Vaikka mielestäni viljat eivät biologisesti kuulu ihmisen ruokavalioon niin suurina määrinä kuin nykyinen kansanuskomus antaa olettavan, en kuitenkaan usko että viljojen syöntiä yleisesti tullaan juuri vähentämään tai että valtiot alkaisivat kannustamaan ihmisiä vähentämään viljojen syöntiä. Nykyään meitä ihmisiä on vaan olemassa niin turkasen paljon, ettei ilman halpaa ja erilaisissa olosuhteissa helposti kasvatettavia viljoja pärjättäisi. Jos viljoja alettaisiin laittaa pannaan terveydellisistä syistä syntyisi varmasti sekasortoa muun ravinnon hinnoista, varsinkin kun usein vähävaraisilla ja köyhissä maissa ei ole varaa juuri muuhun kuin viljatuotteisiin! Viljat ovat tulleet jäädäkseen niin hyvässä kuin pahassa. :)

    VastaaPoista
  12. No niinpäs onkin; paleo on juuri tuollainen. Ei näissä dieeteissä oikein edes pysy enää mukana! :o
    Se on kyllä totta, että viljattomuus tuskin tulee Suomea valtaamaan. Uskon kuitenkin, että yhä useampi sitä kiinnostuu kokeilemaan :)
    Mutta niillä on tosiaan niin suuri paino ja merkitys meidän ruokavaliossa, joten siellä on ja pysyy - eikä se toki mun mielestä paha asia ole :)

    VastaaPoista
  13. Hei Marjut! Mielenkiintoinen postaus, kiva kuulla mitä ihmiset ajattelevat gluteenittomuusbuumista ja millaisia ratkaisuehdotuksia ja sovelluksia nämä ilmiöt poikivat. Internetin ihmemaassa tosiaan liikkuu vaikka minkälaista tietoa, ja myös tutkimustieto on monen ravitsemukseen ja terveyteen liittyvän päivänpolttavan asian kohdalla pahasti auki tai ristiriitaista. Nykymaailmassa on tosi tärkeää olla viimeiseen saakka lähdekriittinen ja harrastaa itsekin faktojen tuplatarkistusta.

    Gluteenittomuus on siinä mielessä kimurantti juttu, että siinä on tosiaan toisaalta kyse trendistä (jonka maailmanvalloitusta on edesauttanut ainakin Oprah Winfrey kavereineen), toisaalta taustalla on terveyttä uhkaava keliakia. Siksi kannattaakin ehkä tukeutua ensisijaisesti niihin tietoihin, joita tiede on saanut aiheesta kerättyä. Keliakialiitto on parempi tietolähde kuin aikakauslehti.

    Pari asiaa pisti kirjoituksessasi silmään. Gluteenin oikea kirjoitusasu on tosiaan gluteeni, ei gluteiini. Gluteenia ei myöskään tarvitse korvata ruokavaliossa millään, se ei ole elimistölle millään tavalla välttämätön aine. Sen sijaan viljatuotteet kyllä suositellaan korvaamaan jollakin mikäli gluteeni ei elimistölle sovi.

    Tuolla “jonkin sortin keliakialla” tarkoitat ehkä gluteenisensitiivisyyttä. Se nimenomaan ei ole keliakia eikä tule noissa testeissä esiin. Se on koko ajan yleistymässä, ja siihenkin on hoitona gluteeniton dieetti, mutta vasta, kun keliakia ja vilja-allergia on suljettu pois.

    Keliakialääkärit suosittelevat, että tuollainen “jonkin sortin keliakian” oireista kärsivä ei ryhtyisi keliakiadieetille omin päin vain siksi, että gluteeniviljojen pois jättämisestä tuntuu tulevan hyvä olo. Miksi se ei kannata?

    Ensinnäkin siksi, että pitäisi sulkea ensin pois mahdollinen oikea keliakia tai vilja-allergia, koska ne ovat oikeasti vakavia sairauksia ja vaativat ehdottoman puhdasta ruokavaliota - tosiaan esim. keliaakikon jatkuva gluteenialtistus (tyyliin “voinhan mä nyt yhden palan ottaa”) tuhoaa suolinukkaa ja voi altistaa jopa syövälle. Keliakiatestin tulokset taas eivät ole luotettavia, jos vilja on jätetty pois ennen testiä.

    Gluteenittomasta dieetistä ei sinänsä ole lyhyellä aikavälillä haittaa, ja jos se on aloitettu pelkän muoti-ilmiön vuoksi, se jää usein lyhytaikaiseksi kokeiluksi. Pitkällä aikavälillä gluteenittomalla dieetillä alkaa sen sijaan tosi usein tuottaa päänvaivaa se, miten päivän kuitusaldon saa täyteen. Pitää käyttää kuitulisiä, joista ei tutkimusten mukaan oikein tiedetä, mahtaako niistä olla samanlaista hyötyä kuin kuitupitoisessa täysjyväviljassa luonnostaan esiintyvällä kuidulla. Esim. rukiin terveysvaikutukset taas on niin sataan kertaan vahvistettu, että en ainakaan itse jättäisi ko. viljoja ruokavaliosta pois kevein perustein. Gluteeniton dieetti on myös käytännössä huomattavasti kalliimpi kuin tavallinen, ja keliaakikko saa KELA:lta korvausta, mutta vain, jos tuo sairaus on todettu testillä.

    Mukavaa, että olet innostunut ravitsemuksesta ja hyvästä olosta! Opintojen ja kokemuksen myötä varmasti myös näkemys ja tietopohjakin karttuvat lisää, ja pääset varmasti tulevaisuudessa tekemään sitä, mistä nautit, neuvomaan ihmisiä terveyden ja hyvinvoinnin edistämisessä.

    VastaaPoista
  14. Hei!

    Itselläni on ollut jo kauan suolistovaivoja, mm. turvotusta, kaasua, ummetusta, kipuja jne. Kävin sitten lääkärillä viime keväänä ja ottivat keliakia, kilpirauhas- ja pari muuta testiä. Sitten tuloksista soitettiin ja todettiin että ei löytynyt mitään. "sinulla varmaan on laktoosi-intoleranssi". No just joo, olin siis varma ettei minulla ole sitä! Sitten meni jonkin aikaa, epäilin että minulla on IBS (ärtyneen suolen oireyhtymä) luin netistä FODMAP- ruokavaliosta, mutta en muuttanut ruokavaliotani mitenkään radikaalisti. Sitten tässä pari viikkoa sitten minulle ilmeni vatsakramppeja. Ensimmäisen kerran nämä ilmeni illalla sänkyyn mentyäni, olin aivan varma että umpisuoli puhkesi tai munuaisessa on tulehdus, nimittäin siltä se tuntui. Tällöin en muista mitä söin aikasemmin, mutta sain lopulta unta ja kipu hävisi yön aikana. Toisen kerran heräsin aamulla samaan kipuun, ja muistin että olin vetänyt ruisnachoja pussillisen edellisen iltana ja olin jo illalla tuntenut sen vatsassa.

    Päätin taas toimia, soitin lääkärille ja varasin uuden ajan, joka on ensi viikolle. Tutkisteltuani asioita, ajattelin kokeilla gluteenitonta ruokavaliota (mitä minulla on hävittävää tässä vaiheessa?). En koe enään kipuja, kaasua, turvotusta, mutta kylläkin hieman ummetusta edelleen.. Tämäkin on jo niin iso voitto, että voisin jatkaa tätä. (Olen siis huomenna ollut viikon syömättä gluteenia). Viime lauantainakin teimme kotona pizzaa, mitä gluteenittomana, ja kas kumma! Vatsaani ei koskenut tai turvottanut jälkeenpäin! Tuntui todella ihmeelliseltä syödä pizzaa ilman että vatsaan koskee!

    Aion konsultoida lääkäriäni, että onko tämä ok? Miksi minulla ilmeni vatsakramppeja? Olin vaihdossa 2012 kiinassa ja epäilen, että suolistoni sai jonkin järkytyksen, joka aiheuttaa tämän kaiken minulle. Muuta selitystä ei löydä, eivätkä ilmeisesti lääkäritkään.

    En siis tee tätä trendin takia, vaan siksi, että koen että minulle on tästä höytyä. En ole varman vielä, onko kyse gluteenista vai pelkästään vehnästä (kuulema IBS potilaat on herkkiä vehnälle, joka usein sekoitetaan gluteeniherkkyyden kanssa). Olisi kiva kuulla muiden IBS-potilaiden tarinoita ja mietteitä.

    VastaaPoista
  15. Tuo on ikävää, kun ei kaikista testeistä huolimatta löydy mitään allergiaa tai sairautta. Ehdottomasti kannattaa jatkaa gluteenittomalla ruokavaliolla, jos vatsavaivat ovat sillä helpottuneet :) Ei muutakun tiedusteluja lääkärin luona ja toivottavasti jotakin selviää! Kiitos kertomuksestasi :)

    VastaaPoista
  16. Hei Anna!
    Kiitos kattavasta pohdinnasta :)
    Tarkoitin nimenomaan viljatuotteiden korvaamista, mikäli gluteenitonta ruokavaliota noudattaa. Eli korvaamaan gluteenia sisältävät ruokatuotteet gluteenittomilla - ettei käy esimerkiksi niin, että viljatuotteet jäävät kokonaan ruokavaliosta pois gluteenittomuuden seurauksena.
    Olen täysin samaa mieltä sun kanssa; lyhyellä aikavälillä ei juuri muutoksia huomaa, mutta pitkällä aikavälillä ne alkavat näkyä. Kiitos viestistä!!

    VastaaPoista
  17. Itse olen myös ravannut lääkärillä pari vuotta verikokeissa ja käynyt molemmissa tähystyksissä (gastorskopia, kolonoskopia). Mitään suolistosairautta ei löytynyt, vaan ärtynyt suoli. Lääkäri (yksityinen, ei edes tk-lääkäri) ei suositelltu mitään tiettyä ruokavaliota, sanoi vaan että jotkut ovat saaneet apua masennuslääkkeistä pieninä määrinä. Nostavat kai kipukynnystä, jolloin vatsakivut eivät ole niin pahoja... Itse olen suosiolla siirtynyt fodmap-ruokavalioon ja tällä viikolla jättänyt juuri mm. gluteeniviljat pois. Olisin luullut, että saan edes kehotuksen mennä ravitsemusterapeutille, koska minusta ärtyvän suolen-ruokavaliohoito on kuitenkin aika rajoittava. Mutta ei. Aijon kuitenkin kokeilla, josko tästä on apua. Olen myös suklaan suurkuluttaja ja haussa on hyvä maidoton/vähälaktoosinen ja gluteeniton suklaa :P

    VastaaPoista
  18. Tuntuu, että lääkärit muutenkin yleisesti suosittelevat ensin jotakin lääkkeitä kuin ruokavalion muutosta. Ehkä juuri se, että heillä on tietoa enemmän niiden lääkkeiden toimivuudesta, vaikka ruokavalion muuttaminen voisi toimia ihan yhtä hyvin ja kaiken lisäksi se on ainakin mun mielestä paljon lempeämpi tapa keholle kuin jatkuva lääkkeiden syöminen.
    Kokeile ihmeessä erilaista ruokavaliota ja tarvittaessa voit varmasti käydä pyytämässä sitä lähetettä ravitsemusterapeutille tai sitten vain menet itse suoraan vastaanotolle.
    Valitettavasti tuohon suklaan asiaan en osaa neuvoja antaa, kun itseltä se on täysin pannassa! Ehkäpä raakasuklaa olisi hyvää? Kannattaa tsekata Ainon (Get Fit Stay Healthy) blogi täältä Fitfashionista, Ainolla on ainakin paljon raakasuklaan reseptejä :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kommentti, oli se sitten lyhyt tai pitkä, on aina enemmän kuin tervetullut! ♥