Siirry pääsisältöön

Kasvisruokakokeilun 1. päivä ja kvinoa-tofu-wokin resepti




Mun aamu alkoi puuron, jogurtin tai leivän sijaan herkullisella smoothiella. Väri ei ole ihan se kaikista puoleensavetävin, mutta smoothie itsessään oli herkullinen ja piti nälkää loitolla pitkään :)


Välipalaksi söin sitruunanmakuisen Yosa-kaurajogurtin auringonkukansiementen kera. Tämä kaurajogurtti oli erittäin positiivinen yllätys; maku oli raikas ja koostumus kermaisen pehmeä.





Lounaaksi tein Kvinoa-tofu-wokkia. Jos kvinoa ei ole teille ennestään tuttu, niin tässä pieni infopläjäys kvinoasta:


Kvinoa (Quinoa) on luontaisesti gluteiiniton, hiilihydraattipitoinen ruokakasvi ja sitä käytetään ruuanvalmistuksessa viljojen tapaan. Se sisältää kaikkia ihmisen tarvitsemia aminohappoja ja sen takia oivallinen lisä kasvissyöjän ruokavalioon. Kvinoassa on tavallisia viljoja enemmän proteiinia ja lisäksi se sisältää fosforia, rautaa, magnesiumia ja ravintokuitua. Tässä esimerkkinä kvinoan ja riisin ravintosisällöt:


Söin siis tänään ensimmäistä kertaa elämässäni kvinoaa ja huomasin, että se on hyvin samankaltainen useiden soijatuotteiden kanssa eli tarvitsee paljon maustamista. Oman kvinoani maustoin currylla, garam masalalla ja kurkumalla eli intialaisissa tunnelmissa mentiin :) Tässä tämän yksinkertaisen kasvispitoisen wokin ohje:


Kvinoa-tofu-wokki (yhdelle)


1/2 dl kvinoaa
1/2 pkt (125g) Alpron tomaatti-basilika tofua
oliiviöljyä
paprikaa
kesäkurpitsaa
tomaatti
retiisi


Kvinoan keittäminen: Mittaa kvinoa kulhoon ja huuhtele muutamia minuutteja kuumassa vedessä. Kaada vesi varovasti pois ja laita kvinoa kuivalle ja kuumalle pannulle "kuivettumaan" niin kauaksi, että kosteus on haihtunut, koostumus on irtonainen ja tuoksu pähkinämäinen. Tämän jälkeen laita kvinoa kattilaan kuumaan veteen (vettä n. 1,5 kertaa kvinoan määrä eli tässä tapauksessa 0,75-1 dl) keittymään ja lisää mausteita makusi mukaan (itse käytin kurkumaa, garam masalaa, currya ja suolaa). Kvinoa on valmista, kun vesi on haihtunut; n. 15 minuutin kuluttua.


Wok: Suikaloi paprika, kesäkurpitsa ja retiisi ja laita ne kuulottumaan pannulle. Lisää mukaan basilikaa, yrttiseosta ja oreganoa sekä ripaus suolaa. Lisää tofu kasvisten joukkoon ja sekoita varovasti. Kun tofu alkaa ruskistua ja kasvikset kuullottua, lisää tomaatti. Vähennä hellan lämpöä ja peitä pannu kannella muutamaksi minuutiksi, jotta maustuminen tehostuu. Lopuksi kaada keitetty kvinoa wokin joukkoon ja aseta lautaselle. Bon appétit!  


Lisäksi oon päivän aikana juonut ahkerasti vettä, jota oon maustanut limellä ja sitruunalla. Tarjoilupullona toimii uusi tulokas Riviera Maisonilta. Vesi maistuu niin paljon paremmalta lasipullosta juotuna!


Olo on ollut koko päivän hyvä ja leppoisa. Oon saanut matkalaukut purettua ja koti alkaa taas näyttää siltä miltä pitääkin :) Palataan huomenna, mukavaa maanantai-iltaa!


♥ Marjut

Kommentit

  1. Moikka! Mahtava huomata aina kun joku on päättänyt kokeilla edes hetkellisesti vegaanista elämää! Annan nyt mahtavan neuvon, eli älä sorru valmiiksi maustettuihin tofuihin, sillä niissä ei ole lähes lainkaan makua (jalotofun kylmäsavua lukuunottamatta). Sen sijaan osta maustamatonta tofua ja käytä siihen hyvin mausteita. Varmin tapa saada maukas tofu on maustaa se soijakastikkeella, sinapilla, paprikajuaheella, cayannepippurilla ja ripauksella currya. Toivottavasti tämä kokeilu saa siivet alleen, ja päätät jatkaa sitä pitempäänkin ;) Kaikkea ihanaa sinun syksyyn!

    VastaaPoista
  2. Moi! Kiitos, mulle tämä tuntuu ihan kohtuulliselta kokeilulta, koska aiemmin oon kuitenkin ollut samoissa kuvioissa mukana :)
    Ostinkin itseasiassa myös maustamatonta tofua, joten täytyypä kokeilla noita sun ehdottamia mausteita! Soijakastikkeesta en niin välitä, mutta muut mainitsemasi mausteet menee hyvin :)
    Luulisin, että jatkossakin pidän vegaanisia päiviä tai ajanjaksoja; ne jotenkin opettavat eri tavalla suhtautumaan ruokaan ja käyttämään hieman hoksottimia, kun se tavallinen rahkapurkki ei ole jääkaapissa odottamassa :) Kiitos ihanasta viestistä ja hyvää syksyä sinullekin!

    VastaaPoista
  3. Kiva postaus! Itsekin kiinnostunut kokeiluista ja nyt etenkin gluteenittomasta ruokavaliosta, olo koko ajan turvonnut niin jos se toisi apua. Saisiko tuon smoothien ohjeen? :)

    VastaaPoista
  4. Kiva että miellytti! Muakin on kiinnostanut gluteiiniton jo jonkin aikaa. Toisaalta en oo koskaan oikeen kokenut, että viljatuotteista tulisi mulle turvotusta tai muuta ongelmia. Oikeastaan vain valkoisesta hiilarista tai yleensäkin liiallisesta hiilareiden nauttimisesta oon huomannut saavani turvotusta.
    Smoothieta tuli aika reipas määrä, joten ohje on kahdelle lasilliselle.
    Smoothie sisälsi yhden banaanin, mandariinin ja kuoritun omenan, 10 mantelia, kourallisen pinaattia, 1/2dl mustikoita ja 1,5 dl mantelijuomaa. Tuolla ohjeella smoothiesta tuli aika "laihaa" eli jos haluaa vähän kermaisemman ja jogurttisemman koostumuksen, niin mantelijuomaa kannattaa lisätä hieman vähemmän :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kommentti, oli se sitten lyhyt tai pitkä, on aina enemmän kuin tervetullut! ♥