Siirry pääsisältöön

Kasvisruokakokeilun plussat ja miinukset

Nyt on mun neljän päivän mittainen kasvisruokavalion kokeilu ohitse. Fiilikset on hyvät, olotila on hyvä, joten mikäs tässä ollessa :) Koko kokeilusta jäi todella positiivinen fiilis ja luulenpa, että otan tällaisen kasvisruokajakson ihan tavaksi. Kokosin joitakin plussia ja miinuksia, joita tuli tässä ensihätään mieleen:



PLUSSAT


+ Olo oli koko ajan energinen ja vatsa toimi hyvin. Koskaan syömisen jälkeen ei ollut ähky tai turvonnut olo, kuten silloin tällöin sekaruokavaliota noudattaessa.
+ Kokeilun aikana jääkaappiin tuli ostettua paljon erilaisia kasviksia, mitä ei normaalisti tule ostettua. Kasvisten syönti oli muutenkin vähintään kilon luokkaa päivässä.
+ Luovuus oli koetuksella joka päivä, kun se perinteinen rahka jääkaapista ja ääntä kohti -vaihtoehto ei ollutkaan enää käytettävissä.
+ Hyviä rasvoja tuli runsaasti muun muassa manteleista, siemenistä ja avokadosta.
+ Tutustutin itseni manteli- ja kauramaitoon, joita aion jatkossakin haalia jääkaappiini.


MIINUKSET


- Proteiininsaanti jäi vähäiseksi. Tästä en tosin kantanut niin paljon huolta, koska neljä päivää normaalia vähemmällä proteiininsaannilla ei ihmistä kaada. Mikäli kasvisruokavaliota toteuttaisi pidemmän aikaa niin proteiininsaantiin tulisi ehdottomasti kiinnittää huomiota.
- Ihon kunto huononi. Kasvoihin tuli kokeilun aikana epäpuhtaus jos toinenkin, mutta toisaalta uskon, että syy tähän on ainakin jonkin verran se, että kroppa alkoi puhdistautua.
- Suolan saanti oli vähäistä. Harvemmin tällaiseen epäkohtaan kiinnittää huomiota, koska ruuassa on niin paljon piilosuolaa. Kokeilun aikana kuitenkin huomasin, että loppupäivästä ja -illasta alkoi huipata ja tuo huimaus meni ohi, kun join lasillisen suolalla maustettua vettä. Vähäinen suolan saanti johtui varmasti siitä, että a) join vettä 3l päivässä b) söin paljon kasviksia, jotka itsessään ovat suurimmaksi osaksi vettä c) käytin niukasti viljatuotteita, joista suolaa saa melko helposti (varsinkin leivästä) d) söin vain yhden lämpimän aterian päivässä ja sitäkin maustoin usein suolattomilla mausteilla.
- Päivittäinen energiansaanti jäi ajoittain liian alhaiseksi. Tästäkään en kuitenkaan stressannut, koska olo oli koko ajan energinen ja hyvinvoiva. Pidemmällä aikavälillä kasvisruokavaliota toteuttaessa tähän tulisi kuitenkin kiinnittää huomiota.


Tässä vielä kaikki kokeilun aikana jakamani reseptit:


Kaikki kasvisruokakokeilun postaukset olen laittanut teemaviikko-avainsanan alle. Katsotaan millaisen teemaviikon seuraavaksi keksin :)


Millaisia kokemuksia teillä on kasvisruokavalion noudattamisesta?


♥ Marjut

Kommentit