Siirry pääsisältöön

Oman ajattelutavan muutos ja kandiaihe bloggaamisesta

Voisin avata sanaisen arkkuni meidän portaalin etusivulla viikonlopun jälkeen viljellystä aiheesta, fitneksestä.  Tällä kertaa en sitä kuitenkaan tee. Huhtikuussa kirjoitin fitnessbuumista ja voin sanoa edelleen olevani aikalailla samoilla linjoilla.


Muutoksen omassa ajattelutavassa oon huomannut muun muassa mun kuvakansioista. Vielä viime vuonna ja tämän vuoden alkupuolella mun "kehityskuvat"-kansio päivittyi melkein parin viikon välein. Tällä hetkellä viimeisin kuva on elokuun alulta ja sitä edellinen huhtikuun lopulta, kun valmistauduin kuvauksiin. Ylenpaattinen kehon muutosten seurailu on siis jäänyt taka-alalle. Elämässä on paljon mielenkiintoisempia ja tärkeämpiä asioita, joilla voi täyttää ne peilin edessä vietetyt itsesyytösten täyteiset tunnit. 


Mä en voi tarpeeksi korostaa sitä miten paljon omakuva vaikuttaa siihen, mitä muut meistä ajattelee. Oon itse huomannut sen erittäin konkreettisesti. Sillon kun on sinut itsensä kanssa, se näkyy ulospäin. Jos ulkopuoliset näkee iloisen, onnellisen ja hehkeän ihmisen, ne ajattelee siitä samalla tavalla kuin ihminen itse; vitsi miten hyvä tyyppi! Tästä aiheesta oon kirjoittanutkin aiemmin.




Bloggaajana ja tulevana liikuntakasvattajana mua kiinnostaa hirveästi se, mitä lapset ja nuoret täältä internetin syövereistä löytää, ja miten täällä näkyvät asiat heijastuvat heidän elämäänsä. Valitettava tosiasiahan on, että lapset ja nuoret viettävät aikaansa internetissä useampia tunteja päivässä. Mun mielestä ei voida siis sivuuttaa sitä faktaa, että meitä bloggaajia seuraa myös moni yläasteikäinen ja nuorempikin.


Oon opiskeluissa tällä hetkellä siinä vaiheessa, että kandin kirjoittaminen on ajankohtaista. Mulla on pyörinyt päässä joitakin ideoita, mutta lopullisen sysäyksen sain opiskelukaverini ideasta! Bloggaaminen ja blogit ovat nykyään erittäin suosittuja, mutta niistä on erittäin vähän tutkimustietoa saatavilla. Siispä oon ajatellut ryhtyä tuottamaan tuota tietoa ja aloitan sen kirjoittamalla kandin bloggaamisesta. Ihan tarkka sisältö mulla ei ole vielä selvillä, mutta haluan koota yhteen liikunta- ja hyvinvointibloggaajien ajatuksia, näkökulmia sekä bloggaamisen syitä.


Meillä kandia saa käyttää osana gradua ja sen takia valitsinkin tämän aiheen. Gradussa oon ajatellut tutkia blogien sisällön vaikutusta nuoriin, luultavasti yläasteikäisiin. Eli käytännössä miten kaikki kuvat ja tiedot mitä me viljellään, vaikuttaa nuoriin ja niiden arkeen. Seuraako ne meidän esimerkkiä, jos vaikka julkaistaan omia ruokavalio- tai treenisuunnitelmia ja niin edelleen.


Mikään helppo aihehan tämä ei ole, koska tutkimustietoa on niin vähän. Mä kuitenkin mieluusti kirjoitan vaikeasta ja mielenkiintoisesta, kun helposta ja puuduttavasta aiheesta! Parasta on se, että saan tästä paljon itselleni sekä tulevaa ammattia että bloggaajan uraa ajatellen :) Ja että mä pystyn ylipäätään toteuttamaan mitään tällaista, niin tottakai mä tarvitsen muitakin bloggaajia jakamaan ajatuksiaan mun kanssa. Monet mun Fitfashionin kollegat ovatkin luvanneet olla mulle avuksi, kiitos jo etukäteen! ♥


Nyt meikäläinen linnoittautuu peittojen alle, on meinaan pienoinen flunssa ja kuume kyläilemässä -.-


(kuva: Jouni Kallio)


♥ Marjut

Kommentit

  1. Heips!
    Tykkään lukea postauksiasi, sillä ne käsittelee usein urheilua laajemmalta näkökantilta ja blogissasi on muutakin sisältöä kuin urheilu! Mutta pakkoa sanoa, että näin itse henkilökohtaisesti nuorena lukiolaisena voin sanoa, että näistä fitnessjutuista otetaan TODELLA paljon mallia ja lähdetään kiristelemään fläsiä pois vaikka ollaan jo täys tikissä... Tän takia ehkä syömishäiriötkin vedetään aika tiukasti kiinni fitnessiin koska nuoret ottaa niin kovasti vaikutteita :( lajina hieno, mutta nimenomaan sitä äärimmäisyyttä.

    VastaaPoista
  2. Hej! Voi vitsit, mukava kuulla että tykkäät :) Mä oon vähän tällainen jokapaikan höylä, joten tuo yhdestä aiheesta kirjoitteleminen ei oikein sovi mulle.
    Oon sun kanssa ihan samaa mieltä, ikävä kyllä. Se tässä vähän hirvittääkin, että nuoremmat ottaa niin paljon vaikutteita internetistä ja sitä asiaa eivät välttämättä edes kirjoittajat ymmärrä. Mutta tottakai ne asiat joista otetaan vaikutteita, eivät aina liity fitnekseen vain yleisesti elämäntapoihin.

    VastaaPoista
  3. Jep, komppaan ylläolevia ja tunnustan, että itse oon just tällainen nuori lukiolainen naisenalku joka fitness-ajattelun takia anoreksiaan ajautui noin vuosi sitten. Nyt taistelu tästä sairaudesta pois on päivittäistä helvettiä, joten asioista on todellakin puhuttava jotta edes yksi ihminen voidaan tältä kohtalolta pelastaa! Mielestäni hyvä kandin aihe! :)

    VastaaPoista
  4. Voi ei, ikävä kuulla tällaista. Tiedän todellakin mitä käyt läpi; itsekin sairastin anoreksiaa nuorempana. Toivottavasti sulla on parantuminen hyvässä vauhdissa! Nyt vanhempana oon kyllä kiitellyt itseäni monesti siitä, että otin sen ensimmäisen askeleen, minkä takia oon nyt hyvinvoiva nuori nainen. Tsemppihalit! ♥

    VastaaPoista
  5. Mielenkiintoisen aiheen otit työnalle! :)

    VastaaPoista
  6. sanos muuta! ihan erilainen draivi kirjoitella, kun on mielenkiintoinen aihe :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kommentti, oli se sitten lyhyt tai pitkä, on aina enemmän kuin tervetullut! ♥