Siirry pääsisältöön

Notkeasta bambista kankeaksi salipirkoksi

Kävin viime viikolla testaamassa Jyväskylän Savelan uutta GoGo Express -kuntosalia. Tuo sali on aivan ihanteellisella paikalla, nimittäin mun täytyy vain astua kodin ovesta ulos ja ylittää yksi tie. Ei salia paljon tätä lähemmäksi saa! En oo aiemmin käyny GoGo-konseptin saleilla, joten mulla ei ollut mitään hajua millainen sali on vastassa. Okei noh, ehkä vähän liiottelin, koska kyllähän mä netistä salin tietoja katselin. 1200m2 salitilaa ja iso vapaapainoalue kuulosti hyvältä, ja siltä se myös näyttikin. Oon käynyt enemmän pienemmillä saleilla, joten siinä kun näki aerobisen alueen kymmenet juoksumatot, kuntopyörät ja crossarit niin olin vähä että vooou! :D Tämähän on siis ihan tavallista isommissa ketjuissa, mutta mua tämä ilmestys kyllä huvitti. Kiinnitin heti huomiota salilla treenaaviin ihmisiin; siellä oli kaikenikäisiä ja kaikenkuntoisia treenaajia. Mä tykkään tästä, että samassa paikassa treenaa erilaisia ihmisiä! :) Se usein myös kertoo siitä, että sali on onnistunut luomaan kattavan ja monipuolisen harjoittelupaikan.


Tein keskiviikkona salilla selkää, jalkoja ja vatsoja. Ylätaljaa eri otteilla, mavea, thrustereita, etukyykkyä ja vatsat TRX:llä sekä päälläseisten (täältä löytyy tuo liike). Treenin lopuksi tein erilaisia liikkuvuus- ja voimisteluliikkeitä, kuten siltaa, käsilläseisontaa ja erilaisia jooga-asanoita. Tällainen treenin lopetus on jäänyt mulle tavaksi, koska treenin jälkeen kroppa on sopivasti lämmennyt ja näiden liikkeiden tekeminen on huomattavasti helpompaa, kivuttomampaa ja ennen kaikkea turvallisempaa.


Mistäs tuo postauksen otsikko sitten tulee? Noh... Seuraavina päivinä naureskelin lihassäryilleni ja tajusin, että näiden kipujen takia mä en enää tykkää treenata salilla aktiivisesti ja tosissani. Mun kroppa on tottunut, että se on suurimman osan ajasta notkea, taipuisa ja kivuton. No mites esimerkiksi toi torstaiaamu? Hyvä kun pääsin sängystä ylös! :D Sikäli nämä asiat menevät vähän ristiin, nimittäin salilla ollessani tykkään panostaa kerralla tiettyihin lihasryhmiin ja tykkään vetää täysillä. Se vaan, että en tykkää siitä mitä tällainen treeni aiheuttaa mun kropalle; muutun salamannopeasti notkeasta bambista kankeaksi salipirkoksi :D


Taidan nyt kumota saman tien edelliseen kappaleen sanomisiani, nimittäin juuri viikonloppuna puhuttiin mieheni kanssa, että pitäisi hankkia taas salikortit. Mulla on opiskelua enää kuukauden verran jäljellä ja siitäkin ajasta vietän melkein enemmän Pohjanmaalla kuin Jyväskylässä, joten aktiviteetit olis enemmän kuin jees. Mua kiinnostaa salitreenaaminen aina vähä kausittain ja nyt on näköjään taas sellanen motivaatiopyrähdys käynnissä. En tiedä kauanko tätä motivaatiota kestää, mutta onpahan mulla sitten toinen osapuoli nostamassa sohvalta ylös!


Ootteko te huomanneet tulleenne kankeammiksi salitreenaamisen myötä? Millä tavalla pidätte liikkuvuudesta huolta, mikäli treenaatte paljon salilla?


kuvat: Jouni Kallio


♥ Marjut

Kommentit

  1. En koe tulleeni kankeaksi salitreenistä huolimatta, vaikka käynkin kuntosalilla 3-4 kertaa viikkoon. Syy taitaa olla siinä, etten harrasta kehonhuollon skippaamista, vaan yleensä venyttelen 2-4 kertaa viikkoon, sekä välillä harrastan joogaliikkeitä. Käyn myös kerran viikkoon syvävenyttelyssä ja rullailen putkirullalla sunnuntaisin kehon kuntoon. Eli kyllä se liikkuvuus ja notkeus pysyy kunhan muistaa pitää siitä huolta. :)

    VastaaPoista
  2. Mahtavaa, pojot sinne! :) Mäkin teen kehonhuoltoa säännöllisesti, että en sitten tiedä olisiko tuossa palautumispuolessa jotain ongelmaa, kun tuntuu että kankeutuu vaikka miten venyttelisi.

    VastaaPoista
  3. Haha, musta ainakin on tullut ihan kankea! Ennen venyin vaikka mihin, mutta kun on "tiellä" lihasta, niin homma ei oo enää niin simppeliä. Ehkä venyttelystä on tullut myös kivuliaampaa ja sitä ei tule tehtyä enää samaa määrää. Jokatapauksessa, bambi en enää ole! ;)

    Tosi hienoja nää kuvat! Jotenkin tosi onnistuneita ja pisti ihan silmään ja pakko heti kehua :)

    http://blogit.fit.fi/sairaankaunismaailma/

    VastaaPoista
  4. I feel you! Ja vaikka kuinka yrittäis venytellä, niin ei se sama venyvyys tunnu vaan enää löytyvän!
    Kiitos kehuista; mustakin nämä oli onnistuneita otoksia :)

    VastaaPoista
  5. Itse ainakin huomasin liikkuvuuden vähentyneen salitreenin myötä ja nyt olen taas vähän luistanut painoista ja koettanut venytellä enemmän. Varsinkin entisenä voimistelijana liikkuvuus on tärkeä elementti ja pyrinkin venyttelemään joka viikko ainakin pari kertaa. Huomaan, että aina kunnon venyttelyn jälkeen olo on jotenkin avoin, on helpompi hengittää ja on vaan rentoutunut fiilis, siksi en luista venyttelystä helposti. :)

    http://justsayinghianne.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  6. Venyttelyn jälkeen on kyllä juuri tuollainen rentoutunut ja kevyt olotila! Ilma kulkee paremmin ja keho tuntuu olevan jollakin tavalla lähempänä :)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kommentti, oli se sitten lyhyt tai pitkä, on aina enemmän kuin tervetullut! ♥