Siirry pääsisältöön

E- ja C-vitamiinit ravinnossa & smoothieohje

Tiesittekö että E-vitamiini on ainoa rasvaliukoinen vitamiini, joka toimii elimistössä antioksidanttina? 

UV-säteily, tupakansavu, stressi, infektiot, tulehdukset, kova fyysinen rasitus ja myrkylliset aineet lisäävät kehossa vapaiden radikaalien tuotantoa. Vapaat radikaalit ovat välttämättömiä normaalille aineenvaihdunnalle, mutta väärien aineiden kanssa reagoidessaan ne vaikuttavat haitallisesti elimistön monityydyttymättömiin rasvahappoihin ja entsyymeihin. Pidemmällä aikavälillä nämä reaktiot voivat aiheuttaa syöpää, sydän- ja verisuonisairauksia sekä ennenaikaista ikääntymistä. Antioksidantteja ovat muun muassa flavonoidit, C- ja E-vitamiini ja beetakaroteeni sekä seleeni, kupari, mangaani ja sinkki yhdessä entsyymien kanssa.


C-vitamiini tehostaa E-vitamiinin antioksidanttisia vaikutuksia. 

C-vitamiini on vesiliukoinen vitamiini, jolla on lukuisia tehtäviä elimistössä. Se osallistuu muun muassa rasvojen aineenvaihduntaan sekä vahvistaa immuunivastetta, ihoa, hampaita ja luustoa. C-vitamiinin lähteitä ravinnossa ovat muun muassa ruusunmarja, tyrnimarja, mustaherukka, paprika, sitrushedelmät, nokkonen, lehtikaali ja parsakaali. Päivittäinen C-vitamiinisuositus (aikuiset 75mg/vrk) täyttyy, kun syö päivän aikana monipuolisesti kasviksia, hedelmiä ja marjoja.


E-vitamiinin parhaita lähteitä 

ovat auringonkukkaöljy, margariinit, pähkinät, siemenet, kuivatut aprikoosit, vihreät lehtivihannekset ja täysjyväviljat. Saantisuositus on miehillä 10mg/vrk ja naisilla 8mg/vrk. E-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, joten se varastoituu elimistöömme toisin kuin esimerkiksi vesiliukoinen C-vitamiini.


Mantelit sisältävät runsaasti E-vitamiinia ja tyrnijauhe taas runsaasti C-vitamiinia. Näitä molempia lisäilen lähes joka kerta smoothieisiin. Manteli tuo smoothieisiin hyvien rasvojen lisäksi pehmeän koostumuksen ja tyrnijauhe sen sijaan aavistuksen kirpeyttä. Toisiaan tukeva yhdistelmä monessakin mielessä!

(postauksessa käytetty lähteinä sekä Kasvisruutukokki että Liikuntaravitsemus -kirjoja)

 ♥ Marjut

Kommentit