Siirry pääsisältöön

Täyttävät banaanilätyt

Pari päivää sitten "löysin" marjat uudelleen ja tekaisin niistä smoothien (ohje). Tänä aamuna kävi sama temppu banaanilättyjen kanssa! Yhteen aikaan etsin kuumeisesti näiden fitnesspöperöprodepannareiden ohjeita ympäri internetin, mutta koskaan ei sellaista yber-hyvää sattunut töppösiin. Nyt olikin sitten aika pistää aivonystyrät toimintaan ja luoda uusi banaanilätty-ohje. Inspiraatiohan tähän koko hommaan lähti ihan alunperin Emmin blogista, nimittäin Emmi julkaisi tässä pari päivää sitten ihan mielettömän hyvännäköisen banaanipannariohjeen.

Aiemmat banaanilätyt (kerrottakoon tässä välissä, että meillä pohjanmaalla sanotaan lätty. Pannareista harvoin puhutaan... Erittäin harvoin niitä oikeastaan edes tehdään.) on mennyt mulla aika perusaineksilla, mutta nyt lähdin kokeilemaan jotakin uutta. Tässäpä siis tulee ohje täyttäviin banaanilättyihin, ja voin muuten kertoa, että tähän mennessä paras banaanilättyresepti, jonka oon onnistunut luomaan!


Täyttävät banaanilätyt (4kpl)
2 kananmunaa
2 valkuaista
2 banaania
1dl Elovena Hetki vadelma pikapuurohiutale
½dl maitoa
sitruunamehua
suolaa
öljyä paistamiseen


Näiden lättyjen helppoushan on siinä, että kaikki ainekset laitetaan blenderiin, pyöräytetään siellä tovi ja paistetaan pannulla öljyn kanssa. Saatatte muuten ihmetellä, että mitä tuo sitruunamehu tuolla tekee? Noh, en ihan varmaksi osaa sanoa itsekään, mutta se pyöreä sitruunan näköinen pullo (en siis käyttänyt tuoretta sitruunaa, joka sekin toimii tietysti mainiosti) sattui käteen siinä suolaa etsiessä. Ei tämä mun hullu idea kuitenkaan mitenkään pahaksi osoittautunut, vaan sitruuna toi taikinaan sopivasti kuohkeutta ja happamuutta. Sitruunan kanssa saa olla kuitenkin varovainen ettei sitä laita liikaa. Itse laitoin reilut viisi tippaa. Tuore sitruuna ei ole niin voimakasta, joten sitä saa laittaa hieman reilummin.

Kaurahiutaleina käytin tällä kertaa Elovenan vadelmanmakuisia pikapuurohiutaleita, joissa on tavallisiin kaurahiutaleisiin verrattuna hieman sokeria. Sopi mielestäni näihin lättyihin oikein hyvin, mutta tässä voi toki käyttää myös tavallisia kaurahiutaleita. Kaurahiutaleet tekee lätyistä hieman tuhdimpia, joten näitä voi syödä vaikka pääruuaksi jonkin lisukkeen kanssa.

Jos reseptistä haluaa vielä kevyemmän, voi kokonaisten kananmunien sijasta laittaa pelkästään kananmunan valkuaisia. Muistuttaisin kuitenkin, että keltuainen sisältää hyviä rasvahappoja ja jos kananmunia ei nyt ihan hurjia määriä syö päivittäin, niin jokunen keltuainen lättytaikinassa on ihan fine :)

Kyytipojaksi tällaisille lätyille voi ottaa oikeastaan mitä vain. Esimerkiksi raikkaat, tuoreet marjat toimivat erinomaisen hyvin. Meiltä ei tällä kertaa niitä löytynyt, joten käytin mansikkahilloa. Eipä tuo mansikkahillo kovin kuvauksellinen raaka-aine ole, mutta annettakoon se tällä kertaa anteeksi ;)

Mikä on teidän suhde näihin pannareihin/lättyihin/lettuihin? Ootteko kokeilleet? Jos teillä on joku hyvä ohje niin saa vinkata! :)

♥ Marjut

Kommentit

  1. Moi!

    Oon kokeillut banaanilättyjä kahdella eri reseptillä. Toiseen tuli banaanin ja kahden kanamunan lisäksi proteiinijauhetta. Se oli kamalaa!! Viime viikolla testasin niin simppeliä ohjetta, että yksi banaani, yksi kananmuna, yksi valkuainen ja ripaus vaniljasokeria blenderillä sekaisin. Paistoin kookosöljyssä matalalla lämmöllä. Päälle laitoin mansikoita ja ranskankermaa, herranjestas oli hyviä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vinkistä, täytyypä kokeilla tuolla toisella ohjeella! :))

      Poista
  2. Tämä ohje menee niin kokeiluun aamulla :)). Vähän vaihtelua perus 2 banaania ja 3 kananmunaa sekoitukselle.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Kommentti, oli se sitten lyhyt tai pitkä, on aina enemmän kuin tervetullut! ♥