Siirry pääsisältöön

Käyttämäni lisäravinteet: heraproteiini

Viime postauksessa saitte lyhyen oppimäärän ravintolisistä ja nyt esittelen käyttämäni lisäravinteet. Yritän parhaani mukaan syödä niin monipuolisesti, että saisin ruuasta kaikki tarvittavat ravintoaineet, mutta päivistä/viikoista riippuen se ei aina ole mahdollista. Varsinkin stressaavina aikoina ja kun tulee urheiltua paljon, ravintolisät ovat mulla käytössä. 


Ihan aluksi haluan jakaa taas pienen tietopaketin heraproteiinista, joka on muuten yksi käytetyimpiä lisäravinteita. Kun maidosta poistetaan kaseiiniproteiini, jää jäljelle kirkas neste, hera. Suodattamalla valmistettava herakonsentraatti sisältää heran laktoosin ja maitorasvan. Heraisolaattia saadaan edelleen, kun konsentraatista poistetaan laktoosi ja rasva. Hera sisältää suuren osan maidon suojaravintoaineista ja viidenneksen maidon proteiinista Heran proteiinisisältö koostuu pääosin laktalbumiinista, jonka aminohappojen pitoisuus on ensiluokkaista. Se sisältää myös muita tärkeitä proteiineja, kuten immunoglobuliineja eli vasta-aineita sekä immuniteettiä parantavaa ja tulehduksia estävää laktoferriiniä. Heraproteiini imeytyy ohutsuolessa, nostaa nopeasti veren aminohappopitoisuutta ja käynnistää anabolisia, rakentavia mekanismeja. Imeytymisnopeutensa takia heraproteiinia käytetään erityisesti vauhdittamaan proteiinisynteesiä harjoittelun jälkeen. Useimmat palautumisjauheet koostuvatkin pääosin heraproteiinista.

Heraproteiini on ainut lisäravinne, jota voin sanoa käyttäväni kuta kuinkin säännöllisesti. Viikottainen liikunnan määrä saattaa vaihdella aika radikaalistikin, riippuen miten paljon opinnoissa tulee liikuntaa. Heraproteiinia käytän pääosin lihaskuntoharjoittelun jälkeiseen palautumiseen ja silloin tällöin myös proteiinilisänä välipalasmoothieissa. 

*Go4Fit:n kanssa aloittamani yhteistyö tuli hyvään saumaan, nimittäin kesän jälkeen heraproteiinipussit ammottivat tyhjyyttään. Sain valita heidän valikoimastaan muutamia tuotteita, eikä ollut epäilystäkään mitä ostoskoriin nappaisin. Aiemmin olen käyttänyt Whey80-heraproteiinijauhetta, mutta nyt päätin ottaa Whey100-jauheet sekä maustamattomana että mansikanmakuisena. Jälkimmäistä olen jo ehtinyt käyttää, ja vaikka pieni tottuminen on tuohon "proteiinimaisempaan" makuun Whey80 jälkeen, niin hyvältä vaikuttaa sekä maku että koostumus. Näin visuaalisena ihmisenä myös pussien ulkonäkö on mun mielestä kivan raikas, mikä ei tietenkään vaikuta mitenkään sen sisältöön :D


Mä oon aika skeptinen ravintolisien suhteen ja se itseasiassa ajoikin mut aikoinaan tutkimaan niitä tarkemmin; halusin tietää mitkä ovat humpuukia ja mitkä eivät. Heraproteiinista löytyi huomattavasti enemmän positiivisia tutkimuksia kuin monista muista lisäravinteista ja se onkin yksi syy miksi olen jatkanut heraproteiinin käyttämistä. 

Oon melko varma, että sieltä ruudun takaa löytyy myös monia heraproteiinin käyttäjiä, vai? 

Suomalaisella urheiluravinteita ja -vaatteita myyvällä *Go4Fitillä on juuri menossa kiva syyskampanja, joka tarjoaa -10% alennuksen tilauksen loppusummasta 30.9 asti. Alennuksen saa käyttämällä koodia FALL10. Nyt onkin hyvä aika täytellä vaikkapa juuri niitä lisäravinnevarastoja :) !

*Yhteistyössä Go4Fit, sisältää mainoslinkkejä 

tietopaketin lähteet:
Ilander Olli, Borg Patrik ym. 2008 Liikuntaravitsemus
Verho Jan. 2012, Hera

♥ Marjut

Kommentit