Siirry pääsisältöön

Liikuntafilosofiani ja syksyn treenisuunnitelmat

Tässä vuosien varrella oon huomannut, että oma suhtautuminen liikuntaan muuttuu koko ajan. Lapsena oli hirveän hauska harrastaa kaikkea mahdollista ja oon kyllä onnekas, että oon tuolloin ajatellut sillä tavalla. Lapsuuden monipuolisten harrastusten (voimistelu, jääkiekko, jalkapallo, lentopallo, yleisurheilu, ratsastus, tanssi) ansiosta koen olevani keskitasoinen harrastelija monessa lajissa. Tuosta lapsuusajan harrastusmäärästä täytyy toki kiittää myös vanhempia, jotka olivat aina valmiita kuskaamaan lastaan harrastuksiin ja istumaan katsomossa kannustusjoukoissa.

Mun mielestä on äärimmäisen tärkeää, että lapsena saa harrastaa monipuolisesti erilaisia lajeja, koska sitä suuremmalla todennäköisyydellä lapselle löytyy laji, jonka parissa hän viihtyy mahdollisesti jopa pitkälle aikuisuuteen.


Vaikka olisi mahtavaa jatkaa kaikkien lajien parissa, tietyssä vaiheessa tulee se hetki kun aika ei vain riitä kaikkeen. Silloin valitaan joukosta ne rakkaimmat lajit, joiden harrastamisen lopettaminen ei tulisi mieleenkään. Mulle tuo laji oli kilpatanssi.

Kilpatanssin lopettamisen jälkeen aloitin liikunta-alalla kouluttautumisen. Ensin tie vei Kuortaneen urheiluopistolta muutaman mutkan kautta Varalan urheiluopistoon ja sieltä lopulta suoraa tietä nykyiseen opiskelupaikkaani Jyväskylän yliopistoon. 



Tämän lähes viisivuotisen opiskelutaipaleen aikana mun liikuntafilosofia on muuttunut koko ajan hyvinvointia tukevampaan suuntaan. Enää en koe, että on tarpeellista pomppia joka päivä jumpassa ja viettää lukemattomia tunteja lenkkipoluilla. En edes muista koska olisin viimeksi toteuttanut tuollaista "päiväohjelmaa".

Nykyään liikun hyvin pitkälti silloin kun siltä tuntuu, ja nimenomaan oman kehon ja mielen hyvinvoinnin takia. Mullakin on ollut kausi, jolloin oon liikkunut lähinnä sen ulkonäön takia, mutta ei sellaisella syyllä ole pitkälle pötkitty. Paras motivaatio lähtee sisältä, ei ulkoisista seikoista.


Pari viikkoa sitten *Trainer24.fi otti muhun yhteyttä tarjoten yhtä ilmaista verkkovalmennusta heidän valikoimastaan. Kieltämättä täytyy myöntää, että en oo oikein koskaan ollut tällaisten verkkovalmennusten puolesta puhuja. Varsinkaan kun niitä tuntuu olevan tätä nykyään kokonainen armeija tarjolla. Päädyin kuitenkin selailemaan heidän sivujaan ja ensi vaikutelma oli positiivinen, joskaan en kokenut juuri sillä hetkellä löytäväni itselleni sopivaa valmennusta.

Parin päivän päästä selailin sivuja uudelleen ja silmiin pomppasi Katarina Tunturin X-shape-valmennus. Mulle on tärkeää tuntea valmentajan ideologia ja tausta, koska haluan varmistua, että ollaan samalla aaltopituudella. Tutkinkin hieman Katarinan taustoja ja totesin, että me mennään aikalailla yks yhteen. Valmennus oli siis löytynyt! X-shape-valmennuksesta kerrotaan Trainer24.fi:n sivuilla näin:
Valmennuspakettini X-shape keskittyy kahteen pääteemaan. kuntosaliharjoittelun oikeaoppisiin tekniikoihin, sekä terveyttä tukevan saliharjoittelijan ruokavalion omaksumiseen. X-shape  on suunnattu erityisesti aktiivisille kiireisille naisille ja miehille, jotka haluavat helpot, mutta tehokkaat ohjeet kehon muokkaukseen ja terveelliseen ruokavalioon. 
Kuntosaliohjelma on 3-jakoinen, johon tulee vaihtoehtoiset liikkeet ( muunneltu 3-jakoinen ), jolloin ohjelma toimii aloittelijasta kokeneeseen treenaajaan. 
Ruokavalio on hyvän syömisen periaatteisiin keskittyvä, selkeä, nautittava saliharjoittelijan perusruokavalio. Ruokaohjelmaa on helppo muokata mieleisekseen. Tavoitteenani on tarjota mallitus terveyttä tukevan syömisen omaksumiseen osaksi arkea.
X-shape -valmennus kestää 8 viikkoa ja maksaa 69 €. Valmennus sisältää nettivalmennuksen, valmennettavan taustatietojen ja tavoitteiden pohjalta rakennetut kuntosali- ja ravinto-ohjelmat, opastusvideot jokaiselle treenipäivälle, tiimin kysymys- ja vastauspalvelun sekä suljetun keskusteluryhmän.

Kirjoitin taustatietolomakkeisiin, että mun tavoitteena on saada voimatasoja ylöspäin. En siis koe tarvetta näkyvälle lihasmassalle tai lihaserottuvuudelle, vaan haluan ainoastaan voimakkaamman kehon noin ylipäätään. Suhteellisen aerobisen kesän jälkeen oon huomannut, että voimaa ei oo enää ihan niin paljon kun hyvinvoivalla kehollani toivoisin olevan. Osasyynä, miksi otin tämän valmennustarjouksen vastaan, on myös se, että liikunta-alan ihmisenä oon kiinnostunut miten muut toteuttavat ravinto- ja treenipuolta.

Sain ravinto- ja treeniohjeet muutamien päivien päästä valmennukseen ilmoittautumisesta ja ne näyttävät hyvin koostetuilta ja selkeiltä. Ohjeet on tehty taustatietolomaketta silmällä pitäen sen sijaan, että oltaisiin lähetetty massatuotannolla tehty ohjeistus eteenpäin. Vielä en ole päässyt kokeilemaan treenejä, mutta informoin teille sitten kun saan salikortit kuntoon ja treenit alkuun! Ravinto-ohjelmasta otan tässä tapauksessa vain joitakin vinkkejä omaan arkiruokailuuni eli en aio toteuttaa ravinto-ohjelmaa tismalleen ohjeiden mukaisesti.

Jos jollakulla on siis vielä syksyn treenisuunnitelmat tekemättä niin kannattaa selailla Trainer24.fi tarjontaa, mikäli sieltä löytyisi juuri sulle sopiva valmennus! Huomiseen 30.9 asti saa -10 % alennuksen kaikista verkkovalmennuksista käyttämällä koodia fitwithtrainer24 :)

Minkälainen teidän liikuntafilosofia on ja miten se on muuttunut vuosien varrella?

* Yhteistyössä trainer24.fi, sisältää mainoslinkkejä

♥ Marjut

Kommentit

  1. Nyt kun aloin muistelemaan vuosi taaksepäin.. kävin parhaimmillaan kymmenellä tunnilla viikossa, enimmäkseen tanssia, attackkia ja pumppia. Nyt kun aloitin tänä vuonna Kuortaneella, hyvä kun jaksaa viikonloppuisin käydä muutamilla tunneilla :D Ikinä en olisi uskonut hiljentäväni tahtia näin paljon, mutta kroppa tällä hetkellä tuntuu olevan jopa sitä mieltä, että vieläkin enemmän pitäisi himmailla. Katsoo nyt mitä muutoksia tässä muutaman vuoden sisään vielä tulee :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heh, sulla on käynyt siis ihan samoin kuin mulla! Toki kun opiskelee liikunta-alaa niin liikuttua tulee ihan jo opiskeluidenkin puolesta paljon :)

      Poista

Lähetä kommentti

Kommentti, oli se sitten lyhyt tai pitkä, on aina enemmän kuin tervetullut! ♥