Siirry pääsisältöön

Blogit ja mainonta

Blogimaailma on kasvanut ja siinä samalla muuttunut melkoisesti viiden vuoden takaisesta. Nykyään blogeissa vallitsee melko vahva mainonnan kulttuuri, minkä näen sekä hyvänä että jokseenkin myös huonona asiana. Haluaisin oman blogini puolesta oikoa mahdollisia käsityksiä blogien mainonnasta ja erityisesti oman blogini sisällä tapahtuvasta mainonnasta.


Kielh'sin kasvojen puhdistusvoide saatu synttärilahjaksi 

Mun mielestä yksi huonoimmista puolista blogien kaupallistumisessa on se, että lukijat eivät välttämättä usko enää spontaaneihin tuote- tai muihin vinkkeihin, vaikka niissä ei olla yhteistyössä kenenkään kanssa. Helposti taidetaan ajatella, että bloggaaja kertoo jostakin vain, koska tuote on saatu tai sen esille tuomisesta on tehty rahallinen sopimus. Tämä harmittaa mua ainakin siksi, että sitten tuollaisissa postauksissa pitää yrittää todistella, että tämän vinkin tai tuotteen jakamisesta ei ole mulle mitään hyötyä. Hyvänä esimerkkinä Laiskan kynsienlaittajan pelastaja -postaus, jonka kirjoitin ihan silkasta fiilistelystä omaa löytöäni kohtaan; siitä ei kukaan mulle maksanut, mutta silti koin että mun piti kirjoittaa postaukseen "tätä postausta ei ol sponsoroitu kenenkään toimesta...", koska mulla on vaan niin vahva käsitys siitä ettei sitä asiaa uskota muuten. Vai miten on?

Tässä muutama nosto Indiedaysin bloggaajien eettisestä ohjeistuksesta (lähde), jota jokainen Indiedaysiläinen on sitoutunut noudattamaan:
  • Suomen lain mukaan mainos on oltava vaivattomasti tunnistettavissa mainokseksi. Kaupallisia viestejä ei saa piilottaa muuhun sisältöön. (=piilomainonta)
Aiemmin esille tuomani esimerkki olisi siis ollut piilomainontaa, mikäli olisin saanut kynsisetin ilmaiseksi ja olisin kirjoittanut siitä blogiin ilman sponsoroitu-tunnistetta ja mainintaa mainoksesta. 
  • Jos bloggaaja on saanut mainostajalta tuotteen tai palvelun ilmaiseksi ja hän kirjoittaa siitä blogissaan, on kyseessä mainos. Samoin jos bloggaaja on saanut mainostajalta kirjoituksesta rahallisen tai muun palkkion, on kyseessä mainos.

  • Jos blogikirjoitukseen sisältyy mainos, siitä on kerrottava lukijoille. Sen voi tehdä esimerkiksi toteamalla, että on saanut tuotteen ilmaiseksi tai lainaan, tai että osallistuu mainostajan markkinointikampanjaan.

Haglöfsin reppu saatu ja rehdisti hyväksi todettu :)

On aikalailla yleistynyt käsitys siitä, että bloggaajille kannetaan kasoittain tuotteita kotiin kokeiltavaksi, mutta todellisuudessa tämä riippuu paljon mm. siitä, miten suosittu/luettu bloggaaja on. Mun blogi on pienehkö ja toki saan yhteistyöehdotuksia ja joskus (harvoin) myös tuotteita testattavaksi, mutta se ei suinkaan tarkoita, että ottaisin kaikki vähäisetkin tarjoukset vastaan. Oon kieltäytynyt monista yhteistyökuvioista ihan vain siksi, että en ole kokenut mainostettavaa tuotetta/palvelua omakseni. En halua kirjoittaa ja saada vastineeksi ilmaisia tuotteita tai rahaa jostakin, mihin en usko tai ole tyytyväinen. Kirjoitan blogiini aina rehellisesti, oli kyseessä yhteistyö jonkin tahon kanssa tai ei. Haluan myös muistuttaa, että sopimuksia on monenlaisia. Esimerkiksi se, että tuote on saatu ei tarkoita suoraan sitä, että bloggaaja olisi velvoitettu kirjoittamaan tuotteesta. Monessa tapauksessa tuote saadaan ja siitä saa joko kirjoittaa tai jättää kirjoittamatta.

Bloggaajalla on oikeus kirjoittaa nimenomaan rehellinen mielipide tuotteesta, joten yhtälailla voi kirjoittaa kuinka huono jokin tietty tuote oli, mutta tätä näkee harvoin. Suurin osa "huonoista tuotteista/palveluista" sivuutetaan ja jätetään mielummin mainitsematta blogissa kuin se, että ne mainittaisiin huonossa valossa. Tässä ei oo mun mielestä mitään pahaa ja tämähän on yhteistyötaholle vain hyväksi, koska negatiivinen palaute ei ole yleensä järin kannattavaa. Toisaalta ehkä juuri tämän takia monelle lukijalle saattaa tulla sellainen fiilis, että kaikki bloggaajan saamat tuotteet on "ah ihania ja täydellisiä ja just sopivia", vaikka todellisuudessa ne huonot tuotteet on vain filtteröity syystä tai toisesta pois.

Miten mun blogista erottaa mainoksen?

Jos tekstissä esiintyy linkki ja perässä on *-merkki se tarkoittaa, että linkki on mainoslinkki. Tämä on aina erikseen kerrottu myös postauksen lopussa. --> esimerkkipostaus

Jos tuote/palvelu on saatu, siitä on kirjoitettu tekstissä ja/tai ilmoitettu tuotteen perässä. --> esimerkkipostaus

Jos postaus on toteutettu yhteistyössä jonkin tahon kanssa, se on kirjoitettu postauksen alussa tai lopussa "yhteistyössä x kanssa" --> esimerkkipostaus

Lisäksi jokainen jollakin tavalla mainontaa sisältävä postaus löytyy tunnisteella sponsoroitu tai co-creation.


Kuluttamista ja mainontaa käsitellään myös mun gradussa, joten on ihan mielenkiintoista nähdä mitä sieltä aikanaan paljastuu :) Sitä odotellessa voisin kuitenkin kysyä, että millaisia ajatuksia bloeissa esiintyvä mainonta teissä herättää?

♥ Marjut

Kommentit

  1. Mun mielestä mainonta on ok, kunhan se on selvästi postaukseen merkitty. Eikä niin että hehkutetaan jotain tuotetta ja "unohdetaan" mainita että se on saatu ilmaiseksi. Pitää olla selkeästi esillä onko se omilla rahoilla ostettu vai saatu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan! Ja tosiaan kun se on nykyään ihan vaatimus, että mainostaminen tuodaan esille niin sikäli siinä ei mielestäni pitäisi olla mitään epäselvää meille bloggaajille (:

      Poista
  2. Hyvä postaus! Joskus tosiaan tuntuu, että itselläkin on jossain blogeissa vaikeuksia erottaa mikä on mainos ja mikä ei, vaikka sentään tunnen blogimaailman melko hyvin. Mites sitten ne, jotka eivät tunne blogimaailman sääntöjä tai tajua, että ilmoitus yhteistyöstä voi olla ihan vaan jossain tagissa postauksen alla? Sitäkin on tullut vastaan, että joku ylistää tuotteen maasta taivaisiin ja ainut viittaus yhteistyöhön on vaan se sponsoroitu-tagi. Ei kiva! Mun mielestä asia pitää selkeästi aina ilmoittaa, just vaikka noin miten sä teet (tai miten mekin aina tehdään blogissa).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Oot ihan oikeassa! Mun mielestä pelkkä tag-merkintä ei oo riittävä. Kumminkin kaikissa säädöksissä sanotaan, että postaus pitäisi olla helposti havaittavissa mainokseksi. Tuossa tapauksessa ihan varmasti monelta jää koko tagi näkemättä/ei edes ymmärretä sitä etsiä ja katsoa.

      Poista

Lähetä kommentti

Kommentti, oli se sitten lyhyt tai pitkä, on aina enemmän kuin tervetullut! ♥