Siirry pääsisältöön

Miten rauhoittaa keho ja mieli kiireisen arjen keskellä?

Tänään meillä alkoi päivä hathajooga-tunnilla. Hathajooga on joogalajeista esimerkiksi Astangajoogaa huomattavasti kevyempi, rauhallisempi ja lempeämpi. Hathajoogalla pyritään muun muassa rauhoittamaan ja vahvistamaan kehoa ja mieltä. Rauhallisen luonteensa takia hathajooga-harjoitus sopii mun mielestä parhaiten joko aamulla tai illalla ennen nukkumaanmenoa tehtäväksi. Aamulla se rauhoittaa kehon ja mielen tulevaa päivää varten ja illalla taas valmistaa nukkumaanmenoon. Toisaalta hathajooga toimii myös hyvänä rauhoittumis- ja rentoutumiskeinona keskellä kiireistä päivää. Hathajooga sopii kaikille ikään, kokoon ja kuntoon katsomatta :)

Kuvattiin tunnin jälkeen mun tunnin lempi asanasarja. Kuvat alkavat nyt vasta tuosta ylöspäin katsovasta koirasta, mutta siihen mennään esimerkiksi seuraavalla tavalla: seisotaan jalat yhdessä ja tuodaan kädet ulkokautta samalla eteen-alas-taivuttaen. Tästä tuodaan vuorotellen molemmat jalat taakse pitkälle lankkuasentoon ja laskeudutaan hitaasti ja hallitusti ylöspäin katsovaan koiraan (kuva 1).


1. Urdhva Mukha Svasana / Ylöspäin katsova koira. Kädet on juurrutettuna lattiaan noin hartioiden levyisessä asennossa. Hartiat pidetään alhaalla ja olkapäistä on suora linja alas ranteisiin. Etureidet nostetaan irti maasta, ainoastaan jalkapöydät koskettavat maata. Pakaroissa pidetään kevyt tuntuma. Muutaman sisään-uloshengityksen jälkeen lähdetään uloshengityksellä seuraavaan asanaan. Käännetään jalkapohjat lattiaan ja samalla työnnetään käsillä taaksepäin alaskatsovaan koiraan (kuva 2).

2. Adho Mukha Svasana / Alaspäin katsova koira. Käsillä pyritään painamaan alas niin, että lantio saadaan mahdollisimman korkealle ja selkä suoraan linjaan. Häntäluuta pyritään pidentämään ja painamaan sitä kevyesti kohti häpyluuta. Pää pidetään kannatettuna käsien välissä. Aluksi polvet voivat olla hieman koukussa ja kantapäät irti lattiasta (kuva 2.1) mutta liikkuvuuden antaessa periksi jalat suoristetaan (ei kuitenkaaan lukita) ja kantapäät lasketaan maahan. Polvia voi koukistaa ja suoristaa vuorotellen asanan aikana ja pyrkiä sitä kautta mahdollisimman hyvään asentoon (kuvat 2 ja 2.1). Tässä asanassa pysytään noin viiden hengitysparin ajan. Seuraavaan asanaan lähdetään uloshengityksen aikana ottamaan toisella jalalla iso askel käsien väliin (kuva 3).


3. Utthita Ashwa Sanchalanasana / Korkea askelkyykky. Etummainen jalka on käsien välissä noin 90 asteen kulmassa ja takimmainen jalka on suorana takana. Takimmaisen jalan kantapäätä painetaan kevyesti kohti lattiaan ja pyritään suoristamaan takimmaisen jalan reittä kohti kattoa. Ylävartalo on pidennettynä etummaisen reiden "päällä" ja kämmenpohjat tukevasti maassa. Asanassa pysytään muutaman hengityksen ajan.

4. Korkea askelkyykky kiertäen (mahdollista virallista nimeä en valitettavasti tiedä)Etujalan puoleinen käsi on selän takana ja rintaa pyritään avaamaan etujalan puolimmaiselle sivulle. Toinen käsi pysyy suorana, juurrutettuna lattiassa. Katse kierretään ylös kattoon.

Tämän jälkeen sarja toistetaan toiselle puolelle.

Ihan kaikenlaisessa joogassa tarvitaan enemmän tai vähemmän kehonhallintaa, missä keskivartalon tuella on suuri rooli. Tämä asanasarja venyttää lisäksi erityisesti rintarankaa sekä vahvistaa ja venyttää jalkoja. Ihan näin pienelläkin harjoituksella voi olla yllättävän rauhoittavat vaikutukset varsinkin sitten, kun asanat ovat tuttuja, eikä niiden tekniikkaa tarvitse enää miettiä. Eli älkää huoliko, vaikka ensimmäisellä kerralla hengittäminen unohtuu ja mieli haparoi, koska se on enemmän kuin normaalia. Muutamien harjoitusten jälkeen huomaatte ihan varmasti jo selkeästi, miten hengittäminen on helpompaa ja se antaa asanoille myös ihan erilaisen fiiliksen! Samalla mieli rauhoittuu ja hathajooga tekee tehtävänsä :)

Ootteko te kokeilleet hathajoogaa aikaisemmin?

PS. Mun liikunta- ja hyvinvointiblogien lukijoihin kohdistuva tutkimuskysely on edelleen vastattavissa täällä. Kahdelle onnekkaalle lähtee kiitokseksi ilmainen nettivalmennus ja Evoke-tuotepaketti! :)

 ♥ Marjut

Kommentit