Siirry pääsisältöön

Viisi vinkkiä kiireiseen päivään


Ihanasti alkanut rauhallinen lauantaiaamu. Oon aamujen rakastaja silloin, kun ei ole kiire mihinkään. Kahvin juominen ja aamupalan syöminen lennosta ei oo se mun juttu, vaikkakin juuri tällaisena kiireisenä toimintona se varsinkin arkisin toteutuu... tai pikemminkin annan sen toteutua.

Kiire on mielenkiintoinen käsite.  Mä oon huomannut, että mitä enemmän sitä kiireisyyttä toitottaa itselleen, sitä kiireisempää elämästä oikeasti tulee. Periaatteessa mulla on nyt kiire, koska pitäisi saada monta opiskelutyötä valmiiksi ennen reissuun lähtöä. Silti nautiskelen aamupalaa lehden parissa ja aloitan kirjoittamisen vasta sitten, kun oon saanut rauhallisen alun päivälle. Näin se kiireen poistaminen, tässä tapauksessa opiskelutöiden rustaaminen, sujuu myös vaivattomammin kuin kiireisessä mielialassa kirjoittaminen.

Mun käsityksen mukaan kiire tuottaa melko monelle stressimörön, jonka kanssa tehokkaasti toimiminen on vain haavekuvitelma. Nukahtaminen vaikeutuu, koska aivot käyvät ylikierroksilla ja asiat pyörivät päässä vaikka miten yrittäisi rauhoittua. Tämän seurauksena unen määrä ja laatu heikkenevat ja seuraavasta päivästä tulee entistä raskaampi. Huonojen yöunien takia makea ja rasvainen ruoka alkaa maistua, jolloin elimistö ei saa tarpeeksi hyödyllisiä ravintoaineita. Liikuntakin jää taka-alalle, koska olotila on väsynyt ja raskas. Kierre on valmis.

Jotta tällaisen kierteen alkamiselta voisi välttyä, on hyvä ottaa huomioon muutama seikka päivän aikana. Tässä mun vinkit kiireisen (ja miksei ihan tavallisenkin) päivän varrelle!

Viisi vinkkiä kiireiseen päivään


Aloita päivä rauhallisesti. Nauti ravitseva aamupala nautiskellen ja lue vaikkapa päivän sanomalehti. Keskity hetkeen äläkä ajattele vielä päivän menoja ja tekemisiä. 



Kirjaa ylös päivän tärkeimmät tehtävät. Jos lista muodostuu liian pitkäksi, karsi pois kaikki asiat, jotka eivät ole välttämättömiä toteuttaa juuri sinä päivänä.

Pidä vireystasoa yllä. Syö tasaisin väliajoin ja kiinnitä huomiota ruuan laatuun. Pyri kokoamaan jokainen ateria niin, että se sisältää sekä hiilihydraatin, proteiinin että rasvan lähteen. Muista juoda riittävästi vettä. Myös pieni happihyppely ulkona piristää kummasti!


Anna keholle ja mielelle hengähdyshetki. Joogaa, meditoi, venyttele, rullaile tai rentoudu. Voit käyttää apuna valmiita videoita, jolloin voit tyhjentää mielen ja seurata toisen ohjeita. Tällaista kannattaa toteuttaa pitkin päivää, varsinkin jos joudut istua paljon - jo vartti tekee ihmeitä!

Rauhoitu illalla riittävän ajoissa. Pyri välttämään myöhään iltaan työskentelemistä. Nukahtaminen on helpompaa kun keho ja mieli on valmistautunut lepäämiseen. Huomenna on taas uusi päivä!

Ihanaa lauantaita kaikille! 

♥ Marjut

Kommentit

  1. Tärkeitä vinkkejä! Pitäisi vaan itsekin muistaa ne.. :D Mun ongelmana on ainakin se, että keksin iltaisin aina kaikkea turhaa tekemistä ja nukkumaanmeno venyy. Sitten aamulla oon taas liian väsynyt :(

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla sattuu samalla tavalla aina silloin tällöin! Vähän sama kun pitäisi tehdä jotain tärkeitä hommia, niin yhtäkkiä alkaa siivoaminen yms. kiinnostaa :D

      Poista

Lähetä kommentti

Kommentti, oli se sitten lyhyt tai pitkä, on aina enemmän kuin tervetullut! ♥