Siirry pääsisältöön

Valentine's

If You live to be a hundred, I want to live hundred minus one day, 
 so I never have to live without You.


Ystävänpäivä - Valentine's day - El día de San Valentin

Suomessa 14.2 on enemmänkin ystävien kuin rakastavaisten päivä. Monessa muussa maassa se on nimenomaan rakastavaisten päivä. Mulle ystävänpäivä on kumpaakin. Aiemmin selvästi enemmän suomalaisten perinteiden mukainen, mutta nykyään ehdottomasti myös päivä, jolloin olen erityisen kiitollinen poikaystävästäni.

Tuun toimeen erittäin hyvin kaikkien ihmisten kanssa, mutta varsinaisia ystäviä mulla on vain muutama. Vielä muutamia vuosia sitten kärsin paljon siitä, että olin kiltti, huomaavainen ja kaikkien kaveri ja sitä käytettiin hyväksi. Monesti. Nyttemmin oon kasvattanut jonkinlaisen suojamuurin ja kasvanut sisäisesti sen verran, että en anna ihmisten enää tulla lähelle, jos tarkoituksena on vain hyväksikäyttää mun kiltteyttä ja auttamisen halua. 

Ystävyys on suhde kahden ihmisen välillä. Jos koko ajan antaa toiselle, mutta itse harvoin saa mitään takaisin, ei se ole ystävyyttä - se on toisen hyväksikäyttöä. Oikea ystävyys perustuu luottamukseen, rehellisyyteen ja vastavuoroisuuteen. Oikean ystävän tunnistaa.

Tänä päivänä kiitetään ystäviä, kumppania ja läheisiä. Kiitollisuuden osoittaminen ei kuitenkaan vaadi meiltä paljoa; pieni lause, jopa yksi sana tai teko riittää. Siihen ei tarvita ystävänpäivää, siihen riittää tavallinen arkipäivä. Koskaan ei voi olla liian kiitollinen ympärillä olevista ihmisistä ja asioista. Uusi laukku tai uudet vaatteet eivät anna sulle lohtua, kun elämä potkii päähän - ihmiset antavat. 

Muistakaa olla kiitollisia vuoden jokaikisenä päivänä, 
ihanaa ystävänpäivää lukijat!

♥ Marjut

Kommentit