Siirry pääsisältöön

Opiskelukuulumisia


Noniin, koitetaas unohtaa Nicaragua hetkeksi täällä blogin puolella ja palata takaisin tähän hetkeen :) Tämän viikon oon viettänyt lähes kokonaan Jyväskylässä opintojen parissa. Me ollaan muun muassa valmistauduttu parin viikon päästä alkavaan Vuokatin reissuun talviliikunnan demojen muodossa. Tiistaina oltiin mäessä ja oli aika uskomatonta ajatella, että edellisestä laskettelukerrasta oli kulunut jo reilut puolitoista vuotta. Onneksi laskettelutaidot ei niin helposti katoa, etteikö sitä mäkeä pääsisi alas vähän pidemmänkin tauon jälkeen :)

Pääsiäisen jälkeen lähdetään tosiaan Vuokattiin suorittamaan talviliikunnan syventävää kurssia. Mukava päästä liikkumaan kunnolla lumella vielä ennen kuin kevät puskee kunnolla päälle. Tämän viikon sään perusteella lunta ei tosiaankaan ole paljon enää jäljellä pääsiäisen jälkeen. Toivotaan kuitenkin, että Vuokatissa sitä vielä riittäisi; sen jälkeen lumi voi mun puolesta sulaa pois!


Muuten opintojen suunnalla pitää melkoista kiirettä. Gradu ei tosiaan valmistunut ennen reissua ja tällä hetkellä oon aikamoisessa solmussa sen kanssa. Muutaman tällaisen aloittelevan tutkijan tekemän virheen takia pitäisi nyt sitten päättää, että haluanko saada gradun mahdollisimman nopeasti valmiiksi, jolloin se tulee ulos suunniteltua suppeampana vai haluanko työstää sen ajan kanssa täysin loppuun, jolloin laajuus on tosiaan varmaankin reippaasti yli sata sivua. Ongelma on se, että en halua "luopua" mistään ja haluan hyödyntää kaiken saamani tutkimustiedon, mutta haluaisin myös saada sen tässä melko pian valmiiksi.. Eli käytännössä haluan valita vaihtoehdon, jota ei ole olemassa - semmosta! :D

Tänään oli pakko käydä pitkästä aikaa tanssahtelemassa ennen gradun pariin syventymistä ja voi että miten terapeuttista tanssiminen parhaimmillaan onkaan! Hyvä biisi soimaan ja sitten vaan lattian keskelle fiilistelemään ja jammailemaan. Iltapäiväjamit on parhautta!♥ Huomenna aamun demon jälkeen matkustelen taas pohjanmaalle ja palaan Jyväskylään vasta Vuokatin reissua varten. Kuullaan taas! :)

PSST. Oon huomannut, että näin yhteishaun ollessa käynnissä, liikunnan pääsykokeisiin liittyvät vanhat postaukset ovat taas luetuttaneet ihmisiä. Laittakaa ihmeessä kommenttia, jos kaipailisitte niistä tuoreempaa tietoa tai teillä on jotakin kysymyksiä! Vastailen parhaani mukaan :)

♥ Marjut

Kommentit

  1. Heippa! Täällä päässä kaipaillaan infoa päivitetyistä pääsykokeista sekä kirjallisessa että liikunnallisessa vaiheessa :) kuinka aikaisin aloitit treenaamaan ja millaisia vinkkejä antaisit? Kyselee hartaasti liikunnalle pääsystä unelmoinut

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka!
      Käsittääkseni kirjallinen (1.vaihe) osuus on edelleen samanlainen eli nettiin tulee huhtikuun 1.päivä aineisto, joka sitten tentitään 28.4 joko Jyväskylässä, Oulussa, Turussa tai Espoossa. Toinen vaihe sen sijaan sisältää nykyään kirjallisen kokeen (max 40p.), liikuntaympäristöt (sama asia kuin aikaisemmat liikuntalajit, mutta lajeja on hieman yhdistelty ja niistä saa max 60p.) sekä opetustuokion (max 40p.). Kirjallisesta täytyy saada väh. 16p, opetustuokiosta vähintään 20p. ja liikuntaympäristöistä vähintään neljäsosa jokaisen ympäristön maksimipisteistä (esim. jos maximipisteet ovat yhdessä ympäristössä 20, pitää saada vähintään 5p.)

      Aloitin itse treenaamaan kunnolla käytännössä tammikuussa, kun menin Varalan Urheiluopistoon LOK-kurssille. Siellä harjoittelin opintojen mukana intensiivisesti sen viisi kuukautta. Näin jälkeenpäin ajateltuna tämä Varalan kurssi oli yksi painava syy, miksi pääsin sisään heti ensi yrittämällä, koska pääsin harjoittelemaan monipuolisesti kaikkia lajeja. :) En niinkään tuolloin vielä tiennyt varsinaisia testattavia lajeja, vaan enemmänkin harjoittelin kaikkea monipuolisesti. Tuollaista LOK-kurssia voin siis ehdottomasti suositella! :) On myös olemassa monia hyviä valmennuskursseja (sekä ensimmäiseen että toiseen vaiheeseen), joita monet käyvät. Tietysti myös täysin itsenäisesti harjoitteleminen onnistuu, jos vain on tarpeeksi aktiivinen niin, että pääsee monipuolisesti harjoittamaan palloilulajeja, uintia, talvilajeja, rytmiikkaa yms. Tässä tapauksessa kannattaa olla yhteydessä esimerkiksi oman kaupungin urheiluseuroihin, mikäli sinne pääsisi harjoittelemaan tai yrittää löytää omasta tuttavapiiristä eri lajien taitajia ja pyytää heiltä opetusta niissä lajeissa, joiss kokee eniten tarvetta harjoittelulle.

      Riippuu siis paljon omasta taustasta miten paljon/millaista harjoittelua tarvitsee, mutta monipuolisuus on kaiken a ja o ja ainakin ensiksi kannattaa painottaa niitä lajeja, joissa on hieman heikompi, jolloin harjoittelulle jää enemmän aikaa ennen varsinaisia kokeita.

      Kirjalliseen kokeeseen mulla ei valitettavasti oo sen kummempia "kikkoja" antaa, kun se että lukea pitää ja paljon :D Ja tähän kirjalliseen kokeeseen kannattaa ehdottomasti panostaa, koska kovin karsinta tulee heti siinä ja siinä mitataan tosissaan, kuka oikeasti haluaa opiskelemaan liikuntaa ja kuka ei :)

      Poista
  2. Moikka! Tänään laitoin hakemuksen liikuntapedalle menemään :-) Osaatko sanoa kuinka iso on talviliikuntalajien osuus? Mulle kun ne on se suurin heikkous, ei kai mun mahdollisuudet kaadu siihen? Oisko sulla antaa mitään vinkkejä millaisia tekniikoita kannattaisi harjoitella? Kiitos etukäteen :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka ja mahtava kuulla, että oot hakemassa liikunnalle! (:

      En valitettavasti osaa sanoa tarkkoja pistemääriä tai lajien painotuksia, mutta ainakin aiemmin on testattu hiihtoa ja luistelua talviliikuntalajien osalta. Jokaisesta liikuntaympäristöstä täytyy saada neljäsosa ympäristön maksimipisteistä eli jos kuvitteellisesti olisi tällainen talviympäristö, jonka maksimipisteet olisi 20p, sun pitäisi saada vähintään 5p. niistä. Ei mun mielestä mikään hirveän vaativa vähimmäispistemäärä, riippuen toki ihan omista lähtökohdista :) Nyt onneksi kuitenkin riittää lunta ja jäätä vielä jonkin aikaa, joten ei muuta kuin ahkerasti harjoittelemaan!

      Luistelusta ja hiihdosta kannattaa harjoitella perustekniikat. Luistelussa mm. etuperin ja takaperin luistelu, sirklaus, käännökset ja jarrutukset. Hiihtoa taasen kannattaa harjoitella rullasuksilla, koska tavallisilla suksilla tuskin kesäkuussa pääsee hiihtämään valintakokeissa ;) Eli ihan perustekniikat sekä perinteisestä että vapaasta hiihtotavasta, mutta kehottaisin keskittymään erityisesti perinteisen hiihtotapoihin.

      Itse pääsin kokeilemaan rullasuksia pari kertaa ennen valintakokeita ja se todella kannatti, koska niillä hiihtäminen on ihan erilaista kuin tavallisilla suksilla. Nyt kun vielä lunta riittää, kannattaa käydä hiihtelemässä ja muistelemassa tekniikoita lumella (Youtube on täynnä hyviä tekniikkavideoita tai lähin hiihtoseurakin varmasti auttaa tekniikoiden kanssa) ja sitten kun asfaltti kiiltää, voit kokeilla rullasuksia :) Niitä kannattaa kysyä lainaan esim. kaveripiiristä tai lähimmästä hiihtoseurasta.

      Poista

Lähetä kommentti

Kommentti, oli se sitten lyhyt tai pitkä, on aina enemmän kuin tervetullut! ♥