Siirry pääsisältöön

"Sä et varmaan harrasta hirveästi liikuntaa?"


Mulla tuli tässä yksi päivä mieleen eräs kommentti, joka mulle annettiin jokin aika sitten kehonkoostumusmittauksessa. Osallistuin ohikulkumatkalla erään kuntosaliketjun ilmaiseen kehonkoostumusmittaukseen. Olin muistaakseni pukeutunut ihan perusvaatteisiin; farkkuihin ja tavalliseen paitaan. Tämän kehonkoostumusta mittaavan henkilön aka kuntosalin työntekijän ensimmäinen kommentti astuessani mittausvaa'alle oli

"Sä et varmaan harrasta hirveästi liikuntaa?"

ÖÖÖ.. Ekskuse mua?.. Olin niin järkyttynyt, että kukaan edes tuolla tavalla kommentoi/kysyy tällaisessa tilanteessa, että totesin takaisin pienellä sarkasmilla varustettuna "Tuota noin. No en nyt tiedä mikä on 'hirveästi liikuntaa', mutta mä opiskelen liikuntapedagogiikkaa ja liikun vaan nelisen tuntia päivässä, että..."

Noh, mittauksen tulokset oli mulle ihan normaalit ja siinä vaiheessa taisi tämä henkilökin huomata mokanneensa. Oon näin myöhemmin monesti miettinyt, että jos mulle normaalipainoiselle urheilulliselle naiselle kommentoidaan noin, niin minkähänlaisia kommentteja esimerkiksi hiukan ylipainoiset ihmiset tältä kuntosalin työntekijältä sai? Miten ylipäätään kukaan voi luoda ennakkokuvan pelkän ulkonäön perusteella ja vielä laukoa sen kommenttina ulos tuollaisessa tilanteessa? Olisinkohan saanut erilaisen kommentin, jos olisin vetänyt urheiluvaatteet päälle, juomapullon käteen ja treenikassin kaulaan? Vai miltähän mun olis pitänyt näyttää, että olisin saanut esimerkiksi kysymyksen "Miten paljon harrastat liikuntaa?" En tiedä kuinka monelle muulle asiakkaalle kävi samoin, mutta toivon että muut saivat vähän positiivisemman kuvan tästä henkilöstä ja koko kuntosaliketjusta.


Jos totta puhutaan niin jos mulla olisi ollut hiukan enemmän pokkaa, niin olisin heittänyt parit kärrynpyörät ja voltit ynnämuut temput ja todennut, että "Mun kroppa pystyy tekemään vaikka mitä ja that's all what matters to me" Tällainen ajattelutapa on kasvanut mulla koko ajan syvemmälle ja syvemmälle ja ulkonäön takia liikkuminen on jäänyt pois.

En ehkä omista sitä sikspäkkiä tai lohkeilevia reisilihaksia, mutta sen sijaan omistan melko loistavan kehonhallinnan, osaan muun muassa seisoa päälläni ja käsilläni, en harrasta tiukkoja treeniaikoja vaan treenaan kun huvittaa ja syön mitä tekee milloinkin mieli. Näistä seikoista huolimatta en koe itseäni yhtään sen urheilullisemmaksi tai urheilullisemmattomaksi kuin ketään muutakaan. Jokainen tallaa tavallaan ja mä tallaan tällä tavalla - olin sitten liikuntaa harrastavan näköinen jonkun mielestä tai en :)


Onko teillä kokemuksia vastaavanlaisista tilanteista? Miksi te harrastatte liikuntaa?

Liikunnan iloa! ♥

♥ Marjut

Kommentit

  1. No just, mä olisin varmaan kääntynyt pois :D Ei kovin hyvä ensivaikutelma todellakaan..

    Mä en just tajua, miks pitää ulkonäön perustella pohtia harrastaako joku liikuntaa vai ei. Esimerkiksi monet painonnostajat eivät todellakaan näytä kovin atleettisilta, vaikka treenaavat varmaan ihan älyttömästi. Samoin taas joku maratoonari näyttää liian laihalta. Ei se ulkoinen olemus kuitenkaan kaikkea kerro, vaan se kehon kokonaisvaltainen hyvinvointi.

    Ois kyllä ollut siistiä jos oisit vetänyt tuon alimman kuvan liikkeen siellä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ei tosiaan, jos tarkoituksena oli saada salille lisää asiakkaita.. tai ehkä tuo vain oli sen taktiikka? :D

      juurikin niin! Mulle tuli heti sellanen olo, että mitähän mulla olisi pitänyt olla päällä/miltä näyttää että olisin näyttänyt liikuntaa harrastavalta.. mutta toisille se liikunnan harrastaja on automaattisesti todella sporttinen erottuvine lihaksineen - mielipideasia sekin :)

      Poista
  2. Voi ei mikä kommentti! Onneksi muakaan ei enää tollanen kommentti paljon hetkauttaisi, mutta nuorempana olisi kyllä jäänyt kaihertamaan pitkäksi aikaa. Toivottavasti hän oppi tuosta kerrasta ja osaa valita sanansa ens kerralla paremmin.

    Ja kysymyksiisi vastaten: Harrastan liikuntaa nykyään yhä enemmän oman jaksamisen vuoksi. Ennen ulkonäkökin painoi vaakakupissa, jossain vaiheessa se oli se suurin liikkeelle panija. Oon niin tyytyväinen tähän muutokseen, etten enää lähde lenkille hoikempien reisien vaan sen endorfiiniryöpyn vuoksi! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivotaan näin! Nuoremmat asiakkaat olisivat tosiaan saattaneet ottaa kommentin vähän eri tavalla.

      Hienoa kuulla, että endorfiinit vie sut liikunnan pariin! Se on mun mielestä yksi parhaista intresseistä harrastaa liikuntaa, vaikka nykyään vähän liikaa harrastetaan suoritusmielessä. Mahtavia treenejä sulle! ♡

      Poista
    2. Toivotaan näin! Nuoremmat asiakkaat olisivat tosiaan saattaneet ottaa kommentin vähän eri tavalla.

      Hienoa kuulla, että endorfiinit vie sut liikunnan pariin! Se on mun mielestä yksi parhaista intresseistä harrastaa liikuntaa, vaikka nykyään vähän liikaa harrastetaan suoritusmielessä. Mahtavia treenejä sulle! ♡

      Poista

Lähetä kommentti

Kommentti, oli se sitten lyhyt tai pitkä, on aina enemmän kuin tervetullut! ♥