Siirry pääsisältöön

Q & A: vastaukset


Opiskeluista jos ootkin tekemässä postausta mutta oisin kysynyt miltä tuntui päättövuosi itsessään verrattuna muihin opiskeluvuosiin, oliko rankka/ajallisesti sitova/opettavainen ja tuntuuko että sen ja opintojen avulla on valmis? Omalla alalla meidän loppuharkka on ihan työelämässä oloa useamman kuukauden ja esim viikot pakko olla koko ajan opiskelukaupungissa. 

Teen tosiaan päättövuodesta vielä erikseen postauksen, mutta vastaan silti lyhyesti näihin kysymyksiin. Päättövuosi oli intensiivinen ja ajallisesti sitova. Aikataulu muistutti aika paljon ensimmäisen ja toisen vuoden opiskelua, mutta päivien sisältö oli vain erilainen. Opintojen alkuvaiheessa opiskelu oli enemmän fyysisesti rasittavaa (paljon liikuntaa), mutta päättövuonna taas ehkä henkisesti raskaampaa, koska vuoden aikana tuli tehtyä paljon kirjallisia töitä ja yleistä pohdiskelua ihan kaikesta mahdollisesta. Koen ehdottomasti, että päättövuosi oli yliopistovuoden opettavaisin. Vuoden aikana sai laajemman kuvan liikuntakasvattajan työnkuvasta, vaikka uskon, että homma valottuu vielä ihan eri tasolle työelämässä. Toisin sanoen koen, että opinnot antoivat sen mitä niiltä tuossa muodossa voi odottaa saavansa :)

Ja vau luet siis espanjaa! Onko tämä ihan uusi kieli, millä kielellä juttelette miehesi kanssa ja jos ette puhu suomea niin onko se haitannut mitään?

Kyllä on mulle uusi kieli. En oo aiemmin lukenut "ylimääräisiä" kieliä, mutta mieheni äidinkieli on espanja ja tämän takia sitä nyt opiskelin myös yliopistossa parin kurssin verran. Juttelemme englanniksi ja osittain espanjaksi. Jotkut sanonnat ja lauseet tulevat automaattisesti espanjaksi, mutta tavallinen arkinen keskustelumme on englantia. Suomen kielen puuttuminen ei haittaa millään tavalla. Toki joskus on haastavaa löytää suomenkielisille sanoille englannista vastaavuuksia, joten en pysty sanomaan välttämättä täysin sitä, mitä haluaisin. Se on ehkä ainut miinuspuoli, mutta toisaalta sekin on korjaantunut paljon vuosien aikana, kun englannin sanavarasto on laajentunut!

Oon miettinyt että mitä harrastat tällä hetkellä? Tanssitko vielä? 

Mulla ei ole tällä hetkellä mitään säännöllistä harrastusta, mutta eniten joogaan. Nyt oon aloittanut taas lenkkeilyt ja kesän aikana tulee varmasti tehtyä paljon erilaisia kehonpainotreenejä ulkona. Tanssia en harrasta tällä hetkellä oikeen missään muodossa, mutta syksymmällä olisi tarkoitus etsiä paikka, jossa voisin tanssia aktiivisesti. 

Haluaisin tietää että mitä aiot tehdä nyt kun valmistut?

Nyt kesän ajan oon töissä Tuurissa, mutta työnhaku on koko ajan käynnissä ja toivonkin saavani syksylle oman alan töitä. Työelämään haluan siis hypätä mahdollisimman nopeasti!

Eksyin juuri tänne kun etsin tietoa liikunnan pääsykokeesta. osaatko kertoa mitään vinkkejä niihin liittyen? varsinkin toisen vaiheen kokeeseen?

Oon postannut aiheesta muutamia kertoja, mutta postaukset ovat jo parin vuoden takaa, joten ihan uusinta tietoa niissä ei valitettavasti ole. Postasin kuitenkin juuri aiheesta (täällä). Mielestäni nykyään liikunnalle on niin ammattitaitoisia valmennuskursseja tarjolla, että niitä kannattaa ehdottomasti hyödyntää jos halua ja motivaatiota riittää. Lyhyesti sanottuna kehottaisin harjoittelemaan mahdollisimman monipuolisesti erilaisia taitoja, koska monipuolisuudella pärjää paremmin kuin parin lajin huippuosaamisella!

Mitä itseltä pitäisi löytyä kotoa jos haluaa massaa kroppaan? Ruokapuoli on suht kunnossa, mutta aika hukassa liikkeiden suhteen ja mitä pitäisi tehdä.. kuinka monta toistoa yms. Googletettu on ummet ja lammet, mutta en siltikään ole vielä päässyt eteenpäin.

Jos haluaa nimenomaan lihasmassaa kroppaan ja vielä mahdollisimman tehokkaasti, niin voimaharjoittelu on siihen mielestäni paras vaihtoehto. Nykyään on erittäin hyviä kotikuntoiluvälineitä, joista itse suosittelisin tässä tapauksessa levytankoa ja painoja. Myös kahvakuula on hyvä apuväline kotikuntoiluun. Lihasmassaa kasvattaa tehokkaimmin niin sanottu hypertrofinen harjoittelu eli kuormat noin 70-85% maksimipainosta (esim. jos kyykkäät maksimissaan 100kg, on tällöin sopiva paino 70-85kg) ja toistot noin 8-10. Tärkeintä on käyttää riittävän raskaita painoja, jolloin lihakset joutuvat kokonaisuudessaan töihin ja toistomäärät jää noin kymmenen toiston pintaan. Lisäksi omalla kehonpainolla tehtävät liikkeet ja harjoitukset tukevat mielestäni hyvin perusvoimaharjoittelua, sillä niiden avulla myös kehonhallinta paranee merkittävästi ja tämä taas edelleen auttaa voimaharjoittelussa. Toivottavasti näistä vinkeistä oli jotakin apua, tsemppiä harjoitteluun!

Kiitokset kaikille kysymyksiä lähettäneille! Oon tällä viikolla aloittanut kesätyöt, mutta pyrin postailemaan silti vähintään kerran, kaksi viikossa. Seuraavaksi on tulossa postausta uusista Skechers-popoista :)  Mukavaa viikon jatkoa kaikille!

kuva: pinterest

♥ Marjut

Kommentit