Siirry pääsisältöön

Säännöllisyydellä energiaa kehoon

Mulla on viime aikoina ollut jotenkin poikkeuksellisen nuutunut olo. Tuo adjektiivi kuvaa sitä ehkä parhaiten nimittäin kyse ei ole pelkästään väsymyksestä, vaan sellaisesta laajemmasta energiatasojen alhaisuudesta. Oon tässä ollut lähes parin viikon verran vapaalla, sillä kesätyöt alkaa täystohinalla vasta maanantaina. Sillä saattaa olla osaksi vaikutus olotilaan, sillä oon huomannut, että aktiivisuus vaikuttaa kehoon ja mieleenkin heti positiivisesti ja alhaisemmalla aktiivisuustasolla on taas päinvastainen vaikutus. 

Aloin sitten pohtia, että kuinka voisin asiaan vaikuttaa. Ihan ensimmäisenä tuli mieleen veden juonti. Oon juonut vettä todella huonosti viimeaikoina. Usein vasta illalla havahtunut, että eipä ole tullut juotua vettä päivän aikana paljon yhtään. Tätä asiaa ajattelin korjata sillä, että täytän 1,5l pullon valmiiksi jääkaappiin ja pyrin juomaan sen tyhjäksi päivän aikana. Mulla on toiminut tämä systeemi jo aiemmin, joten nyt on aika ottaa se taas käyttöön! Vaikka ei ehkä ihan ensimmäisenä ajattelisi, niin veden juonti vaikuttaa energisyyteen merkittävästi. Eron huomaa jo muutaman säännöllisen "vesipäivän" jälkeen.


Toinen asia on vitamiinien saanti. Vaikka oon pyrkinyt syömään säännöllisesti niin oon huomannut, että pienempi aktiivisuustaso ja kotona oleskelu epäsäännöllistää syömistä melkoisesti. Tulee helposti syötyä harvemmin ja isompia annoksia kerralla. Sen takia ei myöskään ehkä ravinteita tule saatua ihan niitä suositeltuja määriä. Ajattelinkin tästä lähtien nauttia kerran päivässä kunnon vitamiinipommin smoothien muodossa. Resepti on vielä tuloillaan, mutta kunhan sellainen syntyy niin jaan sen myös tänne!


Liikuntapuoli on myös ollut viimeisen kuukauden ajan hyvin epämääräinen ja -säännöllinen. Oon silloin tällöin joogannut, mutta siihen se on oikeastaan jäänytkin. Oon nyt aloittanut muutaman aamun aamujoogalla ja heti huomannut, miten se piristää ja vetreyttää.  Tästä pitää ehdottomasti tehdä säännöllistä! Tarkoitus on myös hankkia kuntosalille kortti, jotta pääsen kehittämään lihaskuntoa. Oon viimeisen ehkä jopa vuoden aikana tehnyt todella vähän "puhdasta" lihaskuntoharjoittelua, joten voimatasot ovat laskeneet selvästi. Toisaalta oon tehnyt verrattain enemmän kehonhallintaa vaativaa harjoittelua, joten se puoli on ainakin hieman vahvistunut. Nyt kun kesä on tulossa niin ulkoilmassa harrastaminen on must! :)

Perusjuttuja siis, mutta juuri tällaisia peruspilareita on hyvä pysähtyä tarkistelemaan aina silloin tällöin! Näillä eväillä lähdetään nyt kohti energisempää arkea! :) 

Seuraavaksi blogiin on tulossa mm.
Q&A vastaukset
pohdintaa siitä, miten some vaikuttaa ihmisten käyttäytymiseen & itsetuntoon
ajatuksia päättövuodesta ja liikunnan opinnoista
postaus Skechers-kengistä

♥Marjut

Kommentit